NA24.no

Foto: RUNE JOHANSEN (Bergensavisen AS)

Da paret fikk opp nytt lys i stuen, oppdaget de den grove feilen

Sist oppdatert:
- Vi vil ikke ha dette gulvet, det er overhodet ikke fint. Vi vil heve kjøpet.

Aina Olsen (28) og samboeren Richard Bødtker (27) flyttet inn i nytt hus på Bønes i Bergen i oktober 2012. I mai året etterpå la de nytt gulv, valnøttparkett, kjøpt hos Montér Minde.

Fire måneder senere, da paret omsider fikk opp ordentlig lys i taket i stuen, oppdaget de store fargeforskjeller i gulvet. De klaget umiddelbart til Montér og krevde kjøpet hevet, skriver Bergensavisen.

Det kravet har de tilbakevist, og saken er nå hos Forbrukerrådet.

Kritisk til kundeservice
- Vi er utrolig skuffet og lei oss for hvordan denne saken har utviklet seg. Vi har brukt 13.000 kroner på et gulv vi ikke kan bruke, sier Olsen til avisen.

Hun viser frem gulvet og forteller at de uansett kommer til å bytte det, men de ønsker at Montér skal heve kjøpet.

- Det er veldig mye penger for oss. Nå står resten av oppussingen på vent fordi vi ikke vet hva som skjer, sier Olsen.

Hun er ikke bare misfornøyd med gulvet, men stiller seg også svært kritisk til kundeservicen hun har opplevd ved Montér Minde.

- De har ikke ønsket å se på gulvet, de påstår en rekke ting som ikke stemmer, og de har vært svært vanskelig å få tak i.

Sprikende
Striden står blant annet på hvorvidt Olsen og samboeren har fått gulv fra to ulike parti, og om fargen på gulvet faktisk skal være så sprikende.

- Vi fikk i alle fall etterlevert deler av ordren fordi de ikke hadde alt da vi kjøpte det. For meg ser det helt klart ut som om dette gulvet kommer fra to ulike partier. Dessuten rimer det dårlig at fargen på gulvet skal utjevne seg, fargeforskjellen vil jo opprettholdes uansett, mener Olsen.

- Ingen kommentar
Andreas Vold er daglig leder ved Montér Minde.

- Saken er til behandling hos Forbrukerrådet. Vi vil selvsagt ta enhver avgjørelse fra Forbrukerrådet til etterretning og eventuelt rette oss etter dette. Utover dette ønsker jeg ikke å kommentere saken, sier han.

Regionsjef i Montér, Ole-Jørgen Mo, forsikrer om at de skal rette opp i saken dersom de har gjort en feil.

- Det er absolutt ikke kjekt å få negativ omtale på denne måten, spesielt ikke når media tar tak i saken. Men jeg skal personlig sørge for at hun får et nytt gulv dersom vi har gjort en feil her, sier Mo.

Reklamasjonsrett
Etter forbrukerkjøpsloven har man to års reklamasjonsrett på varer kjøpt fra næringsdrivende. Denne retten øker til fem år for varer som er «ment å vare vesentlig lenger».

Aina Olsen har klaget sin sak inn for Forbrukerrådet, men de kan ikke kommentere denne konkrete saken mens de har den til behandling.

- Byggevarer som parkett må nok antas å ha fem års reklamasjonsrett. Det betyr at kunden kan klage på eventuelle feil og mangler innenfor rimelig tid, men minst to måneder etter at varen er kjøpt eller tatt i bruk.

Kan ikke dømme
- Finnes det noe maksfrist for når man må melde fra om skade?

- Den endelige fristen er jo fem år. Sprekker for eksempel et gulv etter tre-fire år, må man se på hvorfor dette skjer. Man må gå inn med en konkret vurdering av skaden i hver enkelt sak, og man må i noen tilfeller vurdere å få laget en sakkyndigrapport, sier kommunikasjonsråd i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos til BA.

Forbrukerrådet har ingen dømmende myndighet, men de forsøker å komme frem til en rimelig løsning basert på norsk rett og tidligere saker av samme slag.

Løser mange saker
- Dersom partene ikke blir enige og ikke kan føye seg etter vårt forslag, kan saken klages inn for Forbrukertvistutvalget. De avsier en dom som blir gjeldende dersom ingen av partene klager den videre innen fire uker. Da er neste skritt tingretten, forklarer Halsos.

Forbrukerrådet behandler omkring fem tusen klagesaker i året.

De fleste av dem omhandler bilkjøp, og omkring 500 av dem sendes videre til Forbrukertvistutvalget.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere