NA24.no


Journalisten som skrev saken, sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen for å begynne i ny jobb.
Journalisten som skrev saken, sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen for å begynne i ny jobb. Foto: Faksimile Dagens Næringsliv

Dagens Næringsliv innrømmer plagiat

Sist oppdatert:
En sak som sto på trykk i Magasinet i Dagens Næringsliv lørdag, inneholdt plagiat fra en fem år gammel amerikansk reportasje, uten kildehenvisning. Sjefredaktør Amund Djuve beklager sterkt.

I reportasjen «Klagemuren», som var hovedsak i forrige ukes DN Magasinet, gir journalisten inntrykk av å ha snakket med flere servicearbeidere om ufordragelige og klagende kunder. I virkeligheten er sitater oversatt fra saken «Standing By», som sto på trykk i det amerikanske tidsskriftet The New Yorker i august 2010.

– I artikkelen er flere beskrivelser og sitater tilsynelatende innhentet av DNs reporter i virkeligheten hentet fra en artikkel i magasinet The New Yorker, uten at vi har oppgitt magasinet som kilde. En slik fremgangsmåte er selvsagt i strid med våre retningslinjer, og vi beklager sterkt det inntrufne, skriver Djuve på avisas nettside.

Dagens Næringsliv har fjernet saken fra nett mandag. Journalisten som skrev saken, sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen for å begynne i ny jobb, opplyser sjefredaktøren til Medier 24.

– Han vil ikke ha flere saker på trykk i Dagens Næringsliv, sier Djuve.

Ikke første gang

Reportasjen er skrevet av Daniel G. Butenschøn og Anne Flæte. Det skal være Butenschøn som har innrømmet plagiatet.

Til Journalisten sier Daniel G. Butenschøn at dette er første gang noe slikt har skjedd i hans karriere som journalist, men Journalisten skriver videre at dette ikke stemmer.

Det er nemlig ikke første gang Butenschøn skriver av fra magasinet The New Yorker. I 2005 skrev han av en artikkel fra det anerkjente magasinet for Morgenbladet. Butenschøn, som den gang var frilanser, skrev en forkortet oversettelse av en ett år gammel artikkel om Barack Obama mens han var senator.

Daværende sjefredaktør i Morgenbladet, Alf van der Hagen, sier til Journalisten at Butenchøn den gang fikk en alvorlig reprimande.

- Jeg har driti meg ut

– Jeg har gjort en kjempestor feil, elendig bedømming og det vil jeg beklage på det sterkeste. Dette er ene og alene min feil og ikke den andre artikkelforfatterens, sier Butenschøn til Journalisten.

Butenschøn sier han ikke ønsker å bortforklare det som har skjedd.

– Jeg har virkelig driti meg ut. Jeg er sint på meg selv, og jeg er lei meg for hvordan dette reflekteres på DN.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere