NA24.no

Dødelig drivstoffpris

Sist oppdatert:
Flyselskapene får alvorlige problemer med energikostnadene.

Den kraftige økningen i oljeprisen har sendt drivstoffkostnadene rett i taket. Nå går flyselskapene konkurs på rekke og rad.

NA24 - din næringslivsavis

Denne fredagen begjærte det amerikanske lavprisselskapet Frontier Airlines seg selv konkurs.

Dermed har fire amerikanske flyselskaper endt i konkursretten på mindre enn en måned. Fra før telte listen Aloha, ATA og Skybus Airlines.

Merker presset
Selskapene merker presset fra drivstoffprisene. Prisen på jetdrivstoff er hele 78 prosent høyere enn i samme periode i fjor. Den dramatiske oppgangen er en naturlig konsekvens av oljerallyet. Denne uken satte oljeprisen ny rekord på 112,21 dollar fatet, på råvarebørsen i New York.

Det svindyre drivstoffet, koblet med nedkjølingen i den amerikanske økonomien, innebar at de tre foregående selskapene måtte melde pass.

Ville kunnet fortsette
Frontier hevder riktignok at det ikke var drivstoffkostnadene som hindret dem fra å holde hodet over vann.

- Vi begjærte oss konkurs av andre grunner enn de andre flyselskapene, kommenterer Sean Menke, konsernsjef i Frontier, ifølge Bloomberg News.

Menke mener de hadde tilstrekkelig med midler til å fortsette driften, men måtte be om konkursbeskyttelse etter at kredittkortprosesseringsselskapet deres begynte å holde igjen inntekter fra billettsalg.

Frontier ser nå på muligheter for kapitaltilførsel.

Problemer i Norge
Det er ikke bare de amerikanske selskapene som sliter med drivstoffkostnadene. Onsdag denne uken måtte også Oasis Hong Kong Airlines kaste inn håndkleet, og våre egne flyselskap, SAS og Norwegian, har begge fått merke presset på marginene.

- De rekordhøye drivstoffprisene er en økende utfordring – spesielt i kombinasjon med en veldig svak yield. Et kraftfullt tiltaksprogram er identifisert og gjennomføres fortløpende, sa konsernsjef i SAS, Mats Jansson, i forbindelse med passasjertallene som kom 7. april.

Kunden må betale
Totalt sett står bensin for mellom 30 og 35 prosent av flyselskapenes kostnader, økninger får store konsekvenser. Til syvende og sist er det kundene som vil sitte igjen med regningen.

- Veksten i drivstoffprisene og yield-fallet i første kvartal indikerer allerede nå en meget svak førstekvartalsrapport, hvor inntjeningen kommer under press. Det er helt avgjørende for SAS at selskapet snur yield-utviklingen og dermed får sendt drivstoffregningen videre til kundene, skrev danske Sydbank i en kommentar til trafikktallene.

Sture Stölen, IR-sjef i SAS, bekreftet denne uken at kostnadene vil resultere i høyere priser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere