NA24.no


KLAR FOR LANDSMØTE: MDG fikk et gjennombrudd ved forrige valg, da partiets talsperson Rasmus Hansson ble valgt inn på Stortinget. Han deler toppvervet i partiet med Une Aina Bastholm.
KLAR FOR LANDSMØTE: MDG fikk et gjennombrudd ved forrige valg, da partiets talsperson Rasmus Hansson ble valgt inn på Stortinget. Han deler toppvervet i partiet med Une Aina Bastholm. Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)

De Grønne vil vrake biler i by og bygd

Sist oppdatert:
Minst én av fem biler må ut av storbyene innen 2021, foreslår Miljøpartiet De Grønne.

I tillegg vil et mindretall i programkomiteen ha 10 prosent av bilene i distriktene bort innen 2030. Disse vil samtidig ha inn et krav om at biltrafikken i storbyene skal reduseres med en tredel innen 2030.

Les også: Rasmus Hansson kan miste stortingsplassen

Klokken 11 tirsdag holder MDG pressekonferanse i forkant av landsmøte. Du kan se pressekonferansen her. Artikkel fortsetter under.

Sentralstyret støtter i sin innstilling flertallets krav om at biltrafikken reduseres med 20 prosent i storbyområdene i løpet av neste stortingsperiode.

Une Aina Bastholm (bildet) er en av to nasjonale talspersoner i Miljøpartiet De Grønne.

Intern uenighet og dissens er det også om hvor fort fossile personbiler skal fases ut i Norge.

Det nye partiprogrammet skal meisles ut under helgens landsmøte på Lillehammer.

Les også: Regjeringen hudfletter Oslos klimabudsjett

«Kjøttfri dag»

Totalt er det 13 dissenser i programutkastet. Blant annet blir det diskusjon om hvorvidt det skal stilles krav til 50 prosent økologisk eller lokalprodusert mat i offentlige matinnkjøp.

Landsmøtet skal også ta stilling til om offentlige kantiner må ha én kjøttfri dag i uken. Sentralstyret støtter imidlertid dissensen om at MDG skal nøye seg med å jobbe for «et godt vegetartilbud i offentlige kantiner».

Et annet forslag tar til orde for å utrede straffeavgift for land som ikke følger opp Parisavtalen og andre miljøavtaler.

Også forslag som stemmerett for 16-åringer og sperregrense på 2 prosent ved stortingsvalg vil skape debatt. Sentralstyret støtter et forslag om å avvikle BSU-ordningen. Og KRLE-faget i skolen skal erstattes av faget FRED – filosofi, religion, etikk og demokrati.

Store omlegginger

De Grønnes programutkast er ellers gjenkjennelig. Det skal bli dyrere å bruke plastemballasje, reise med fly, bruke fossilbil og spise kjøtt, men billigere å velge miljøvennlig. Via klimabelønning skal inntekter fra enkelte avgifter deles ut igjen til innbyggerne.

MDG vil jobbe for å redusere arbeidstiden for heltidsarbeid, slik at redusert arbeidstid i hovedsak erstatter reallønnsøkning. Men det er dissens i dette spørsmålet.

I den overordnede økonomiske politikken vil MDG fase ut olje- og gassnæringen over en 20-årsperiode og legge vekt på «livskvalitet og økologisk bærekraft» fremfor økonomisk vekst.

Samtidig er programforslaget fullt av kostbare klimaløfter. For å finansiere en grønn omstilling mener MDG det er «rom for en viss økning i det samlede skatte- og avgiftsnivået».

Luftige visjoner er det også plass til. Sentralstyret støtter et endringsforslag om i neste stortingsperiode å utrede en hyperloopbane mellom Oslo og København som kan dekke både gods- og persontrafikk.

Sliter på målingene

MDG fikk et gjennombrudd ved forrige valg, da partiets talsperson Rasmus Hansson ble valgt inn på Stortinget.

Partiet tok mål av seg til å vokse mot nivået til søsterpartier i Sverige og Tyskland fram mot 2017, men ifølge meningsmålingene har utviklingen snarere stagnert.

MDGs to talspersoner Une Aina Bastholm og Rasmus Hansson (bildet) er ikke på valg i år.

Etter en lang periode med oppslutning på over 4 prosent i 2015 har partiet nå ikke vært over sperregrensen siden januar i fjor.

De siste tre månedene har MDG hatt en oppslutning på 2,7 prosent i gjennomsnitt på landsdekkende målinger, ifølge pollofpolls.

MDGs to talspersoner Une Aina Bastholm og Rasmus Hansson er ikke på valg i år.

Derimot er Lars Gaupset innstilt som ny partisekretær.

(©NTB)

Har du sett denne videoen?

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere