NA24.no

(Thinkstock.com)

Derfor bør du få i deg nok vitamin D

Sist oppdatert:
Alt du trenger i én unik kapsel.

Den mest naturlige forklaring på tapt energinivå i vinterhalvåret er mangelen på sollys - den viktigste kilden til D-vitamin. Over halvparten av Norges befolkning får ikke i seg nok D-vitamin, og dette kan være svært negativt for helsen.

D-vitamin styrker kropp og helse

1. D-vitaminet er med på å styrke immunforsvaret ditt. Daglig inntak av D-vitamin kan bidra til at unngår sykdom og holder deg frisk og rask gjennom hele vinteren.

2. D-vitaminet er med på å styrke skjelettet og benbygningen ved å sikre opptak av kalsium i tarmen og regulere kalsium og fosfat i blodet. Kalsium og fosfat er viktig for en sterk og normal dannelse av skjelett og tenner.

3. Manglende inntak av D-vitamin kan føre til svakere muskler. Vitenskapelig forskning har vist at det er en klar sammenheng mellom inntak av vitamin D og opprettholdelsen av en normal muskelfunksjon.

Prøv vitamintilskudd gratis*

Når solbelysning på huden begrenses, noe som skjer i Norge på vinterhalvåret, må du få i deg D-vitaminer på andre måter. Er du en av de mange som lider av manglede sollys og sliter med å få i deg nok fet fisk eller tran? Da kan kosttilskuddet Solskinnsvitaminet være det perfekte alternativet for deg.

Kosttilskuddet Solskinnsvitaminet fra Lectinect er en enkel og praktisk måte å kunne sikre at du får tilført nok av dette viktige vitaminet. Nå kan du prøve Solskinnsvitaminet gratis i to måneder og finne ut om det er for deg. Det eneste du betaler er porto på kr 79.

Les mer om Solskinnsvitaminet her

Daglig inntak av D-vitamin er med på å styrke immunforsvaret, skjelettet og benbygningen, samt oppretholde en normal muskelfunksjon.
Daglig inntak av D-vitamin er med på å styrke immunforsvaret, skjelettet og benbygningen, samt oppretholde en normal muskelfunksjon.

Nasjonalt råd for ernæring skriver følgende i sin rapport “Tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen”:

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Når soleksponeringen blir for liten, er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Det er få matvarer som inneholder vitamin D. Fet fisk, tran, vitamintilskudd og spisefett tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.

I rapporten nevnes det vider at eldre, tenåringer og ikke-vestlige innvandrere bør være ekstra oppmerksomme på å få tilført nok D-vitamin.

Lectinect AS har med godkjenning fra Mattilsynet økt dagsdosen for vitamin D fra 10 til 20 mikrogram. Denne nyheten vil sikre at alle aldersgrupper, inkludert eldre over 75 år, vil få dekket sitt behov for vitamin D uten risiko for å overskride det øvre tolerable inntaksnivået.

Klikk her for å bestille en prøvepakke av D-vitaminet Solskinnsvitaminet

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere