RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Investeringer i forbindelse med lokaler og utstyr er noe av det som er med på å bestemme prisene hos hver enkelt tannlege.
Investeringer i forbindelse med lokaler og utstyr er noe av det som er med på å bestemme prisene hos hver enkelt tannlege. Foto: Tannklinikken Dine Tenner

Derfor er det så store prisforskjeller på tannleger

Sist oppdatert:
En billig tannlege er ikke nødvendigvis en dårlig tannlege.

Nettavisen presenterte torsdag en oversikt som viser at prisene på tannlegebehandling varierer med opp til 480 prosent, avhengig av hvilken tannlege du velger. Vi sjekket prisene på forskjellige tannbehandlinger i Oslo, Bergen Trondheim.

Men hvorfor er det så store prisforskjeller?

- Det er fri prissetting på tannhelsetjenester i Norge, hver tannlege setter sine egne priser. Det er mange ting som ligger bak prisfastsettelsen. Hver klinikk er ansvarlig for å drive forsvarlig. Investeringer i lokaler, utstyr, hvor mye hjelpepersonell tannlegen har, faste kostnader og hva slags materialer tannlegen kjøper inn, alt dette spiller inn i prisen, sier visepresident Arnt Einar Andersen i Tannlegeforeningen til Nettavisen. Han jobber som tannlege hos Tannklinikken Dine Tenner i Trondheim.

Kan være lokketilbud

- Er en billig tannlege en dårlig tannlege?

- Ikke nødvendigvis. Det er ingen grunn til å generalisere på grunnlag av pris. Hvis man har en tannlege med lave kostnader, kan årsaken være at den tannlegen ikke har hatt store investeringer på noen år. Men hvis en tannlege vet at han må investere i fremtiden, kan han bli nødt til å justere prisen for det som kommer. Andre igjen kan ha gunstige husleiekostnader som er med på å holde prisen nede. Pris kan også være en måte å tiltrekke seg nye pasienter i en konkurransesituasjon. Da kan tannlegen subsidiere behandlingen for å være en attraktiv leverandør. Men dette kan han ikke gjøre over lang tid, da går han konkurs, sier Andersen. 

Saken fortsetter under bildet.

Tannlege Arnt Einar Revetal har praksis i Trondheim og er visepresident i Tannlegeforeningen.



Les også: 480 prosents prisforskjell hos tannleger

- Ikke bytt tannlege for ofte

Visepresidenten i Tannlegeforeningen mener det aller viktigste med en tannlege, er at han eller hun gjør at du føler deg trygg og ivaretatt, og at du stoler på tannlegen.

- Vi vet at pris er et viktig element når en velger tannlege, men det viktigste bør være at du føler deg trygg og får den riktige tannbehandlingen. Snakk med folk du kjenner for å få anbefalinger, sjekk hjemmesider og hvis pris er viktig, gå inn på «Hva koster tannlegen». Tannlegeforeningen anbefaler at du ikke bytter tannlege for ofte. En tannlege som følger deg over flere år har lettere for å se sykdomsutvikling og vurdere hvilke tiltak og behandling som er riktig for den enkelte. Bytter du tannlege for ofte, har tannlegen begrenset kunnskap til historien din, sier Arnt Einar Andersen til Nettavisen. 

Lov å klage

Er du ikke fornøyd med tannlegen din eller behandlingen du får, er det selvsagt bare å bytte. Mener du tannlegen har gjort en elendig jobb, har du flere klagemuligheter.

- Det beste er selvsagt å snakke med tannlegen, hvis du er usikker eller ønsker å klage, og at dere sammen kan finne en løsning. Hvis det ikke hjelper kan du kontakte den lokale klagenemden som er organisert av Tannlegeforeningen. Dette er helt gratis. Denne nemden kan pålegge omgjøring av behandling eller tilbakebetaling av penger, forteller Andersen. 

Les også: Slik får du staten til å ta tannlegeregningen din

Er det snakk om en behandlingssvikt, hvor kostnaden er over 5000 kroner, kan du klage til Norsk Pasientskadeerstatning.

Hvis det er en klage på tannlegens faglige utførelse eller atferd kan du også ta kontakt med Helsetilsynet. 

- Enkle å manipulere

Visepresidenten i Tannlegeforeningen advarer mot nettsider hvor pasienter har vurdert tannleger.

- Vær forsiktig med en del nettportaler, de gir ikke en objektiv vurdering av kvalitet. Nettsidene er gjerne enkle å manipulere og gir ikke en objektiv vurdering av kvalitet. Ofte er det de med ekstremt positive eller ekstremt negative opplevelser som legger igjen kommentarer, de jevne kunden gjør ikke det. Hadde det vært ti prosent av pasientene som hadde vurdert, hadde det vært relevant. Men når det er snakk om en fem til seks promille blir informasjonen ubrukelig, mener tannlegen.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere