RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Kristin Skog Eiendomsmegler)

Dette badet er en folkefavoritt

Sist oppdatert:

De fleste nordmenn kjenner til Finn og mange bruker mye tid på å lete gjennom annonser for å finne gode kupp på nett. Gjennomsnittlig brukte hver nordmann 20 timer på Finn i 2013.

Nettavisen har fått tilgang til Finn sin topp 20 liste over annonser som ble klikket mest på i 2013.

Vi bruker mye tid på Finn
- I løpet av 2013 har Finns brukere tilbragt nærmere 100 millioner timer på nettstedet. Omregnet til hver nordmann tilsvarer det nærmere 20 timers surfing bare på Finn i løpet av året, sier Faller.

Men noen annonser stikker seg mer ut en andre. For eksempel en historie om en hund i nød.

- Årets kanskje mest spesielle annonse er en tårevåt og ganske utrolig historie om en hund med en sjelden sykdom, en eier som ikke hadde nok ressurser til å behandle hunden, og massiv oppmerksomhet i sosiale medier, som tilslutt førte til utrolig giverglede og at hunden ved navn Cæsar ble reddet rett før jul.

Nordmenn drømmer seg bort
Ut fra listen kan man konkludere med at nordmenn liker å drømme seg bort i dyre og fine eiendommer og biler. For det er nettopp eiendom og biler som tar over så og si hele listen.

- Annonsene som har flest sidevisninger på Finn i løpet av 2013 har noen klare fellestrekk. De aller fleste av dem har klart å appellere til folks drømmer. Det er ingen hemmelighet at mange av oss drømmer oss bort på Finn. Dyre boliger, biler og yachter er noe av det som er vist aller mest på Finn i løpet av året som var, sier Henrik Faller, PR-rådgiver i Finn til Nettavisen.

Vi finner imidlertid noen kuriøse annonser på nettstedet.

- Artige og velskrevne annonser som deles hyppig på Facebook og Twitter og deretter ofte i media gjør sitt til at et par av annonsene har fått enormt med oppmerksomhet det siste året, sier Faller.

- En av annonsene på topplista har faktisk blitt vekket til live igjen. Et hus i Singsaker som første gang ble publisert i 2010 har fått enormt med oppmerksomhet på grunn av noen fantastiske fargerike 60-talls tapeter.

Får ikke solgt Norges dyreste bolig
Men så til de mest populære annonsene. På førsteplass finner vi den mye omtalte ambassadeboligen på Bygdøy i Oslo. Dette er også den dyreste boligen på Finn til en pris på 110 millioner kroner.

Boligen ble lagt ut for første gang juni 2012 til en pris på 120 millioner kroner. Da gikk det ikke veien. Vinteren 2013 prøvde selgeren på nytt og nå til en prislapp på 110 millioner kroner.

Sett bort fra en liten pause midt i, har boligen altså ligget ute i rundt 1,5 år.

- Den Kanadiske ambassadeboligen har vært annonsert i over et år og har fått massiv medieomtale som en av de dyreste eiendommene på Finn noensinne. Det bidrar til at denne annonsen er den mest viste på Finn i hele 2013, sier Faller.

Annonsen hadde hele 425.291sidevisninger i 2013, og regjerer derfor på førsteplassen.

Bla til neste side for å se resten av listen.

På andreplass finner man enda en eiendom. Dette er en villaeiendom på Singsaker i Trondheim.

- Annonsen er faktisk fra 2010. Denne er hyppig delt som en artig annonse i sosiale medier, og dukker stadig opp igjen som følge av at den oppdages igjen og igjen. Maken skal du lete lenge etter, sier Faller.

Eiendommen hadde takstpris på 5 millioner kroner, og ble solgt for 5.024.000 for fire år siden.

Fra bildene kan man se at det trolig er interiøret i boligen som gjør den så populær på Finn.

Annonsen hadde 379.965 antall sidevisninger i 2013.

På tredjeplass finner man nok et drømmeprosjekt, nemlig en Lamborghini Aventador Roadster 2013.

TJ Auto har sikret seg et av de første produksjonseksemplarene av Lamborghini Aventador Roadster og det er tydeligvis mange interesserte, da denne annonsen er så populær.

- Drømmebil for de fartsgale, sier Faller.

Bilen ligger til en pris på 5.250.000 kroner og kan skryte med 700 hk.

Annonsen hadde hele 354.941 antall sidevisninger og ligger dermed ikke så langt unna andreplassen.

Nedover følger flere biler, eiendommer og båter. Men vi hopper ned til tiendeplassen, der vi finner en annonse som skiller seg helt ut fra alle de andre.

Dette er den eneste annonsen fra toget og den handler om en hund som gis bort.

Den to år gamle Staffordshire Bullterrieren, Cæsar, var i nød i 2013. Han har nemlig fått påvis HD (Hofteleddsdysplasi), en lidelse hans eier ikke har råd til å betale for operasjon.

«Etter mye problemer med Agria forsikrigsselskap som har besluttet å ikke hjelpe meg i denne saken, legger jeg ut denne annonsen som et siste håp. Er du interessert i å overta verdens flotteste staffehann som etter dyrlegens råd vil bli helt smerte- og symptomfri etter en operasjon, så vil jeg gjerne høre fra deg.», skriver eieren i annonsen.

Det eneste kriteriet eieren setter er at den om overtar hunden gjennomfører operasjonen den har behov for. Operasjonen vil koste mellom 6.000-8.000 kroner.

«Jeg kan være behjelpelig med 2-3000 kr av denne kostnaden, men på grunn av min økonomiske situasjon klarer jeg ikke skrape sammen nok penger til å få operert han.»

Men etter å ha fått mye oppmerksomhet rundt annonsen har nå eieren fått mulighet til å operere Cæsar og ta vare på han selv.

« Etter veldig mange henvendelser, ufattelig mye støtte og bidrag til operasjon fra fantastiske mennesker rundt i Norge, har det nå blitt mulig for meg å operere Cæsar selv slik at jeg får beholde han i livet mitt likevel! Jeg har derfor besluttet å ikke gi han vekk da det nå er mulig for meg å gi han det friske og smertefrie livet jeg ønsker for han. Ord kan ikke beskrive hvor ufattelig takknemlig jeg er for all støtte og all hjelp! Dette er et førjulsmirakel.»

Annonsen hadde hele 190.930 antall sidevisninger i 2013.

- En fantastisk og tårevåt historie med lykkelig slutt, sier Faller.

Nedenfor kan du se topp 20 listen til Finn i 2013.

Dessverre er ikke alle annonsene mulig å finn igjen. Det fordi noen av dem er slettet, men flesteparten ligger fortsatt ute.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere