RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Kleiven (NTB Scanpix)

Dette er SAS´ største mareritt

Sist oppdatert:
SAS tror Norwegians egentlige plan er å benytte asiatiske ansatte på ruter innenriks i Norge og innen Europa.

Bråket rundt Norwegians bruk av thailandske kabinansatte fortsetter. I en artikkel publisert på Nettavisen NA24 onsdag svarer konserndirektør marked og salg i SAS Eivind Roald på en rekke kritiske spørsmål stilt av toppledelsen i Norwegian.

I artikkelen Thailandske flyvertinner flyr SAS-kunder til Bangkok gir Roald en forklaring på hvorfor det er greit for SAS å selge billetter til norske kunder til flygninger med samarbeidspartneren Thai Airways på ruten Oslo - Bangkok samtidig som Norwegian får kritikk for det samme. Begge selskapene flyr med thailandsk kabinpersonale.

Nå klargjør imidlertid Roald hva som er den egentlige kjernen i SAS sin kritikk av Norwegians bruk av asiatiske ansatte.

- Verdensmestre i omtrentlighet
- Norwegian er verdensmestre i omtrentlighet, sier Roald.

- Hva mener du?

- Problemet er at Norwegian ikke innrømmer det som er det egentlige målet - nemlig å kunne benytte de det thailandske kabinpersonale på ruter innen Europa og innen Skandinavia. Det er dette selskapet mener når de snakker om den revolusjonen de er inne i, sier Roald.

- Det Norwegian egentlig vil ha er fri flyt av asiatisk personell på innenriksruter i Skandinavia og innen Europa. Og det er ikke greit, hverken for norske eller europeiske flyselskaper og de ansatte som risikerer å miste jobbene sine hvis Kjos og andre billigselskaper får gjennom dette. Det handler om å ta vare på vårt eget næringsliv, våre samfunssmodeller, våre velferdssystemer og arbeidstakerrettigheter som vi tar som en selvfølge her hjemme, sier Roald.

- Dere har selv asiatiske ansatte som jobber på SAS-ruter over hele kloden

- Det er riktig, Men her er det viktige forskjeller. Mens Norwegian leier inn thailandske ansatte via bemanningsbyrå ansetter vi dem og gir dem skandinaviske arbeidsbetingelser. Dert er riktig at for eksempel våre kinesiske ansatte tjener mindre enn andre. Det skyldes lavt kostnadsnivå i Kina der de har base. Men når de flyr med oss innen Europa, eller innen Skandinavia får de samme lønn som andre. I snitt oppholder de seg i skandinavisk luftrom 15 prosent av sin totale arbeidstid og i denne tiden får de altså skandinavisk lønn. Det Norwegian gjør er å benytte sin ene base i Bangkok til å skaffe thailandsk kabinpersonale som de vil bruke på sine ruter i Europa, Skandinavia og til USA. SAS mener myndighetene må være sitt ansvar bevisst, at de forstår at valg som tas nå kan få stor betydning for framtiden for luftfarten, og mest av alt ønsker vi en internasjonal harmonisering og like rammevilkår, sier Roald.

At Norwegian benytter thailandsk personell på langdistanseruter er ikke et veldig stort problem ifølge Roald.

- Ifølge Norwegian får de thailandske kabinansatte utbetalt i snitt cirka 80.000 baht i måneden, noe som tilsvarer cirka 15.000 norske kroner. La oss si at det utgjør cirka 50 prosent av lønnskostnadene vi har for våre skandinaviske ansatte. Det er en betydelig forskjell, men på langdistanserutene blir kostnadsdifferansene nesten utlignet når vi ser på kostnad per setekilometer. At Norwegian benytter thailandsk kabinpersonale på ruten Oslo - Bangkok er noe vi kan konkurrere med, sier Roald.

Rister på hodet
I Norwegian forstår de lite av kritikken.

- Et vennlig råd til Roald er at han forsøker å få lønnsomhet i eget selskap fremfor å bruke så mye energi på å løpe til media og myndigheter med usannheter om Norwegian. Han har tydeligvis ikke forstått hvorfor Norwegian vokser utenfor Skandinavia med nye baseetableringer i de markedene vi skal konkurrere. Mens SAS kjører sine allianser og lar sine partnere fly kundene vil altså vi i Norwegian fly dem selv. Da må vi være i de markedene der kundene er og vi må etablere baser i de viktigste trafikk knutepunktene, som eksempelvis Bangkok, New York og Fort Lauderdale vil være for Norwegians langdistanseruter, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik.

Hun understreker at Norwegian aldri hatt noen planer om å la thailandsk personale fly innenriks i Skandinavia eller innen Europa for øvrig.

I Europa har vi skandinavisk personale og personale fra våre etter hvert mange europeiske baser. Vårt thailanske crew fra basen i Bangkok skal fly langdistanseruter, og så snart våre amerikanske baser er etablert i New York og Fort Lauderdale skal crew herfra fly mellom USA og Europa på langdistanserutene, sier hun.

Statsråd Solvik-Olsen har sendt brev til EU
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke blande seg inn i ordkrigen mellom SAS og Norwegian.

- Vi må akseptere at Norwegian, og andre flyselskaper, benytter thailandsk personell på ruter til Thailand. Vi kan ønske at det var annerledes, men flyselskapene må forholde seg til at det er global konkurranse på internasjonale ruter og at man i flygninger til lavkostland møter lokale flyselskap med "lavkost" besetning. Det kan derimot være veldig problematisk hvis flyselskaper i Europa utkonkurreres på europeiske ruter av flyselskaper med lavkost arbeidskraft uten noen tilhørighet til de geografiske flyområdene. Det kan føre til at vi taper urimelige mange arbeidsplasser i vår norske og europeiske flyindustriklynger, og det svekker våre interesser. Derfor må vi som myndighet jobbe med andre lands myndigheter for å få frem et godt regelverk internasjonalt,sier Solvik-Olsen til Nettavisen NA24.

Han røper at departementet nå utarbeider et brev til EU-kommisjonen der Norge ønsker å ta intiativ til en gjennomgang av europeisk og internasjonalt regleverk for flyselskapene for å sikre likeverdige og rettferdige rammevilkår.

Les også kommentar fra ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum: Norwegian må velge billige ansatte

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere