RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tommy H. Brakstad

Dette har ikke skjedd på 8 år

Sist oppdatert:
Gladnyhet i musikkverden.

For første gang siden 2004 har salget av musikk hatt en økning.

Det er det digitale musikksalget som redder platebransjen. Salget hadde en oppgang på 7 prosent i forhold til 2011, mens det fysiske musikksalget hadde en nedgang på prosent 20 sammenlignet med 2011.

Totalomsetningen økte fra 508 millioner kroner i 2011 til 545 millioner kroner i 2012.

- For bransjen totalt er det noen få toppselgere som holder oppe det fysiske musikksalget - mellom fire og seks titler i året selger svært bra, sier salgssjef Aslak Klever i EMI Music Norway.

Han forteller at det er de store folkekjære artistene som selger best fysisk. Likevel, CD-en blir mer og mer et nisjeprodukt.

Strømming vokser mest

Digitalsalget utgjør nå 61 prosent av totalsalget. Av dette er 45 prosent strømming og 16 prosent nedlastning. Det fysiske musikksalget utgjør resten.

Til sammenligning var dette tallet 51 prosent i 2011.

- Streaming kommer til å være godt over 50 prosent i inneværende år, forsetter EMI-salgssjefen.

Sprer utgivelsene

Fjerde kvartal har tradisjonelt sett hvert den perioden plateselskapene har satset mest på nye utgivelser. Den tiden er over.

- Det er et sunnhetstegn at inntektene nå spres over hele året. Det gir en mer sunn økonomi, sier han.

- Det er kjempe positivt at det er en oppgang. Det første oppgang siden 2004. Den oppgangen vil fortsette etter hvert som de digitale tjeneste utvikler seg.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere