RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Produksjonsselskapet Sweet Films brukte èn uke i Kina, både i Shanghai og Beijing, for å få i stand millionavtale.
Produksjonsselskapet Sweet Films brukte èn uke i Kina, både i Shanghai og Beijing, for å få i stand millionavtale. Foto: Foto: Michael Blanchette Photography/Film In Norway

Dro til Kina med sprelsk idè. Fikk millionavtale på første forsøk

Sist oppdatert:
Nå er 40 kinesere på vei til Norge for å lage film.

I Norge har det vært en utbredt oppfatning om at film ikke er lønnsomt, og at man trenger offentlig støtte for å få det til å gå rundt.

Slik tenkte ikke gründerne i Tromsø-selskapet Sweet Films, skriver Nord24.

Ved hjelp av Innovasjon Norge fikk de satt opp ti møter i Kina.

På kort tid hanket de inn en millionavtale.

Nå er 40 kinesere på vei til Norge for å «skyte» film. Avtalen er gjort gjennom datterselskapet Film in Norway.

- Det er en hypotese i filmbransjenom at det ikke er mulig å tjene penger på film uten incentiver, men det har vi klart. Vi kartla markedet og fant at Kina er verdens nest største kinomarked. De har dessuten en eksplosiv vekst - 30 prosent i året, sier Morten Smidesang i Tind Kommunikasjon, som har vært ekstern rådgiver for Kina-stuntet.

Tenner på Nord-Norge

Produksjonsselskapet brukte èn uke i Kina, både i Shanghai og Beijing.

- Vi opplevde fantastiske tilbakemeldinger på det vi viste frem. Spesielt var de interessert i nordnorske lokasjoner, sier Smidesang.

Smidesang mener at unike lokasjoner - og ikke minst tilgang til de unike lokasjonene – kan gjøre eksotiske innspillinger kostnadseffektive.

- Norge har et folketall på størrelse med en middels stor kinesisk by. De fleste kjenner ikke landet og har derfor heller aldri vurdert Norge som et alternativ for filminnspillinger. Mangel på filmincentiv er et minus i konkurransen med andre land som for eksempel New Zealand og Island. Samtidig viser resultatet av dette markedsbesøket at det er et stort urealisert potensial for filmproduksjon i Norge, og at det er gode argumenter for å innføre en slik ordning også her på berget.

Nordlys= wow!

Rjukan er valgt som "location" for den kinesiske spillefilmen.

- Det er et romantisk drama, en kjærlighetshistorie der solspeilet på Rjukan har en sentral rolle. Det er en ekstremt spesiell installasjon. I vårt presentasjonsmateriale legger vi vekt på det eksotiske og det unike. Bilder av nordlyset får frem «wow»-utbruddene. Også arkitekturen i Norge oppfattes som veldig spesiell, blant annet fiskevær og kirkebygg, sier Joachim Lyng i Sweet Films.

- Betydelig størrelse

Sweet Films er registrert i Tromsø. Trønderen Joachim Lyng er daglig leder og største eier i både Sweet Films og datterselskapet Film In Norway as. Lyng har bodd i Tromsø i ti år. Troms og Filmcamp og Troms er utgangspunkt for de fleste prosjektansettelsene.

Han er strålende fornøyd med Kina-avtalen.

- For et selskap som oss er har kontrakten en betydelig størrelse.

Storfilm på gang

Den årlige omsetningen i Film in Norway var i fjor på vel to millioner kroner, mens morselskapet Seet Films hadde over tre millioner kroner.

Produksjonsselskapet Sweet Films har vært involvert i en rekke innspillinger i nord, som «Sommerhuset» og «Hellfjord», og er nå i gang med en stor nederlandsk produksjon ved Filmcamp i Midt-Troms, med et budsjett på 20 millioner kroner.

I begynnelsen av mars skal de gjøre en reklame for Volvo i Nord-Norge. 

Les flere saker fra Nord24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere