RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dumper matprisene

Sist oppdatert:
For å komme best mulig ut i pristester selger matkjedene utvalgte produkter med tap.

Hvert år taper de norske matkjedene store summer på produkter med dårlig bruttofortjeneste. Felles for produktene er at de er med i VGs matbørs, skriver Handelsbladet FK i sitt nyeste nummer.

Flere av varene selges med så mye minus at de gjemmes bort i butikkhyllene.

Billig te og Jegergryte
- Etikettene har vært på plass, men hyllene har vært tomme for enkelte av produktene på VG-børsen. Man ønsker rett og slett ikke å selge dem, fordi man taper så mye penger på det, sier flere kilder til fagbladet.

Av varene som selges med mest tap Twinings te av røde frukter. Prisen i butikkene ligger på rundt fire kroner, og da selges varen med et tap på omtrent ti kroner per pakke. Det vil si en bruttofortjeneste på minus 151 prosent.

Også leppepomade av typen blå Lipsyl er dårlig nytt, med et tap på mellom 15 og 150 prosent per enhet. Et annet produkt i matbørsen som selges med tap er Toros Jegergryte, som har en bruttofortjeneste fra minus 15 til minus 200 prosent. På OB Fleur Normal, Spenol og Nestlé Fullkorn barnegrøt taper butikkene mellom 56 og 87 prosent.

Vil ikke tape
Ingen av matkjedene vil si at de lar seg styre av matbørsen. Men det er åpenbart at den har stor betydning.

- Prisene som mange produkter har fått ved å ligge på matbørsen, har endt opp med å bli markedspris. Vi justerer oss i forhold til markedet, og vi skal ikke komme sist på VG-børsen, fastslår profilhusleder Thorbjørn Theie i Kjøpmannshuset overfor Handelsbladet FK.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere