NA24.no

Kollektivfeltet på E18 kan være en av de første elbilfordelene som fjernes. Kommunen ser på muligheten til å reservere et annet felt som «miljøfelt», mens kollektivtrafikken skal få bruke kollektivfeltet i fred.
Kollektivfeltet på E18 kan være en av de første elbilfordelene som fjernes. Kommunen ser på muligheten til å reservere et annet felt som «miljøfelt», mens kollektivtrafikken skal få bruke kollektivfeltet i fred. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Elbil-fordelene kan forsvinne snart

Sist oppdatert:
Kollektivfeltet kan snart lukkes - men et annet felt kan stjeles fra «vanlige» bilister.

Elbilene har i dag en lang rekke særfordeler, men etter hvert som elbilbestanden skyter til himmels, ligger nå snart alt til rette for at fordelene vil forsvinne.

Klimaforliket legger i utgangspunktet opp til at fordelene er fredet fremt il 2017 eller det er 50.000 elbiler på veiene. Med det eksplosive elbilsalget kan det skje allerede før påske neste år.

Nå går klimapolitisk talsman Nikolai Astrup i Høyrte ut på banen og advarer nye elbilkjøpere.

- Fordelen med å kjøre i kollektivfeltet kommer ikke til å eksistere i all evighet, og det bør alle som kjøper elbil være klar over, sier han til DN.

Finanspolitisk talsmann Gjermund Hagesæter i Frp mener det ganske raskt vil bli faset ut lokalt enkelte steder.

- Det er bare et tidsspørsmål før den goden må fases ut. Det kan jo ikke være sånn at busser og taxier ikke kommer frem i kollektivfeltet, sier han.

I Oslo er det E18 - både Mosseveien og vestover - som trolig ryker først.

Samferdselsbyråd Guri Melby jobber nå med alternativer.

- Vi prioriterer kollektivtrafikken øverst, men ser på muligheten for et eget miljøfelt i tillegg, der man kan ha elbiler, drosjer, samkjøring og næringstrafikk.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere