RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elendig kvartal for TV

Hittil i år har det norske reklamemarkedet mistet 2,3 milliarder kroner.

Tredje kvartal ble et meget tungt kvartal for TV-mediet. Det viser en gjenomgangen det svenske Institutet for reklame- og mediestatistikk har gjort på det norske markedet.

TV klarte seg bedre enn de fleste andre medier i de to første kvartalene i 2009. I dette kvartalet mister TV-selskapene større andeler av sine reklameinntekter enn markedet totalt.

- Rapporten viser at visse strukturelle trekk har fått fornyet styrke i lavkonjunkturen. Digitale medier och mer målrettet kommunikasjon øker nemlig sine markedsandeler på reklamemarkedet, sier Magnus Anshelm, daglig leder i IRM, i en melding.

Mistet 2,3 mrd.
Det norske reklamemarkedet har omsatt 11,3 milliarder kroner hittil i 2009. Dette er ned 2,3 milliarder kroner i forhold til tilsvarende periode i 2008.

- Det fallet som slo til mot annonseringen fikk fullt gjennomslag i første kvartal i 2009 holder fortsatt gjennom det tredje kvartalet med en nedgang på drøyt 15 prosent, skriver daglig leder Magnus Anshelm i IRM i meldingen.

Dagspresse størst
Dagspresse hadde en andel på 33,8 prosent i tredje kvartal, mens TV fikk en andel på 16,3 prosent. Andelen til internettmediene var på 11,5 prosent, viser tallene til IRM.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere