RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SEERMAGNET: Men etter at lyset ble skrudd av for Sjakk-VM, forsvant mange av seerne til VG. Magnus Carlsen kan derimot være fornøyd med en seier over Viswanathan Anand.
SEERMAGNET: Men etter at lyset ble skrudd av for Sjakk-VM, forsvant mange av seerne til VG. Magnus Carlsen kan derimot være fornøyd med en seier over Viswanathan Anand. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Elendige tall for VG

Sist oppdatert:
Nesten alle seerne har skrudd av TV-kanalen.

Etter at Magnus Carlsen vant det ellevte partiet i sjakk-VM mot Viswanathan Anand, har seertallene for kanalen stupt.

VG har kun hatt 1000 seere i gjennomsnitt de siste dagene. Det er ned fra et gjennomsnitt på 7000 seere på premieredagen.

– Jeg synes ikke dette er så veldig bra, sier TV-ekspert Ulrikke Ohrvik i mediebyrået OMD til Nettavisen.

Ubetydelig lite

Ohrvik er ikke alene. Ruben Lisøy i mediebyrået MEC synes seetallene er for lave til å kommentere.

– 1000 seere i snitt er ubetydelig lite på nasjonal TV, slår han fast overfor Nettavisen.

TV-kanalen til VG ble lansert 8. november. Den er tilgjengelig for alle Canal Digital sine kunder – nærmere én million husstander.

– Kanalen har ikke en klar profil, og jeg vet ikke om folk finner den. Jeg tror nordmenn velger å se nyheter på de etablerte TV-kanalene, fortsetter Ulrikke Ohrvik i OMD.

– Hva skal til for at VG skal kunne lykkes med sin TV-satsning?

– De må nok ut å promotere kanalen mer. En økt distribusjon vil også være viktig. Jeg håper de lykkes, men det skal vanskelig gjøres over natten. TV-vaner tar tid å endre, påpeker Ohrvik.

Vil utvide distribusjonen

I VG er man godt fornøyd med de første ukene på luften.

– Både responsen fra seerne og anmelderne har vært over all forventning. Det er helt naturlig at seertallene synker etter at sjakkmesterskapet er over, så stor interesse det er i Norge for sjakk. Sjakk-VM har vært vår store satsning denne høsten, og vi har hatt et sterkere sjakkfaglig team enn noen gang, sier redaksjonell leder Helje Solberg i VG til Nettavisen.

– Vi har hele tiden sagt at satsningen på levende bilder er langsiktig, både digitalt og lineært. Dette handler om å styrke oss på dette feltet, og vi ser allerede at nå leverer levende bilder på et sterkere og mer stabilt høyere nivå, fortsetter hun.

Solberg forteller at VG nå er i dialog med andre distributører. På sikt er målet at kanalen skal komme nå flere husstander.

– Den lineære satsingen gjør at vi leverer VG-innhold på nok en ny plattform, som er helt i tråd med vår ambisjon om å spre vårt innhold flest mulig steder. Samtidig innebærer den lineære tilstedeværelsen at vi får distribusjonsinntekter og reklameinntekter vi ellers ikke ville fått, sier Helje Solberg.

– Dette er en langdistanse

Helje Solberg forteller at på det meste så 54.000 seere VG søndag ettermiddag.

– Det var ny rekord, og et tall vi er godt fornøyd med. Det er selvsagt morsomt med nye rekorder, sier hun og understreker at kanalen fortsatt er i en tidlig fase.

– Vi er en oppstartskanal som bare er noen uker gamle. Vi er realistiske og forstår selvsagt at det tar tid å endre seervaner, og at vi er nødt til å bygge dette sten for sten. Vi er forberedt på at dette er en langdistanse, og vi har som sagt klokkertro på at levende bilder også i årene som kommer vil være helt sentralt i VGs strategi, fortsetter hun.

Hva synes du om VG på TV? Si din mening i kommentarfeltet!

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere