NA24.no

(Scanpix/Skjermbilde)

Én vei: 11.326 kroner Tur/retur: 3.987 kroner

Sist oppdatert:
- Svaret er komplisert og virker ikke alltid logisk, sier SAS.

For tiden kjører flyselskapet SAS en kampanje der de selger én million feriereiser på sine nettsider, og reklamerer med prisen én vei.

Selskapet reklamerer blant annet med enveisbilletter i Norge og turer til England for 499 kroner og Berlin for 399 kroner. Sjekker du derimot nøye på reklamekampanjen, der prisen på 3999 for en tur til New York kommer fram, ser du at prisen er oppgitt tur/retur.

En rask sjekk på selskapets billettsystem viser at selskapet har sine ord i behold, og vi fant blant annet en to ukers tur i mai til New York for en lavere pris enn det SAS reklamerer for: 3987 kroner. 2066 kroner for turen til USA, 1891 kroner tilbake, samt 30 kroner i gebyr.

Selger billigere - men flerdobler prisen

Men om du bare skulle ønske å reise én vei, og velger den samme avgangen, blir det raskt betydelig dyrere: 11.326 kroner er plutselig resultatet etter søk på «våre laveste priser» endret til på enveisbilletten - nesten 5,5 ganger dyrere enn billetten kostet tidligere, og nesten tre ganger så mye som hele rundreisen kostet med tur/retur-billett.

Nå er enkeltbilletter til New York noe man sjelden kjøper, og i utgangspunktet krever amerikanske myndigheter en klar returbillett ved ankomst til landet, men det finnes mange gode grunner til å ønske å kjøpe én billett av gangen. For det første varierer prisen på billetter betydelig fra dag til dag, noe som kan gjøre et annet flyselskap langt billigere. For det andre er nordmenn svært glad i å gjennomføre en «roadtrip» i USA, der en gjerne ankommer og reiser fra forskjellige byer.

Om du for eksempel ønsker en roadtrip til/fra sørstatenes fantastiske mat og kulturliv, gjennom fjellene i øst, og videre til New York, kan en ønske å fly til New Orleans, men tilbake fra New York. Dette er noe SAS i utgangspunktet tillater deg å gjøre til rabattert pris, men er ikke nødvendigvis det beste valget.

Fra i sommer flyr Norwegian direkteruter til den mer praktisk plasserte JFK-flyplassen. SAS flyr derimot til Newark i New Jersey, som det koster betydelig mer å komme seg til fra New York med taxi. Mange vil derfor foretrekke Norwegian fra New York, men kanskje SAS/Star Aliance til New Orleans.

Presisjon: Taxiprisene mellom Manhattan og de to flyplassene er vesentlig forskjellig, men det skal nevnes at du kan komme billigere unna med kollektivtransport fra Newark. SAS mener også at de har andre fordeler:

- SAS lander ca 6 timer tidligere på dagen i NYC enn Norwegian. Det er for meg, og jeg vil anta også for andre, mer praktisk. I praksis kan man spare en natt overnatting på hotell ved å fly med SAS vs Norwegian, sier markedssjef Tor Anton R. Bjørge til NA24.

Økonomisk er det derimot en utfordring. Norwegian selger deg gjerne en enveisbillett til samme pris, men SAS vil ikke selge sine billigbilletter til de som bare reiser én vei. Dermed koster en enveisbillett til New Orleans rundt 15.000 kroner per person, mens en tur-retur-billett med retur fra New York koster halvparten.

- Søker etter fullpris

- Som en hovedregel er det alltid billigere å kjøpe en tur/returbillett. Når du søker enveis, søker motoren på fullprisbilletter. Dette benyttes for det meste av forretningsreisende som ikke har samme mulighet til å planlegge returen, eller som må ha fleksibilitet i forhold til å endre billetten, sier informasjonskonsulent Monica Hovland i SAS til NA24.

- Tur/retur-alternativet du har fått opp er økonomi, altså ikke fleksibilitet i det hele tatt. Derav den store forskjellen i pris, sier hun.

For innenriks- og Europa-reisende er det derimot fullt mulig å kjøpe en enveisbillett til lavpris. Utfordringen er ikke den tidligere «over helgen»-problematikken som har preget flyreiser i tidligere år.

- Ikke alltid logisk

- Svaret er komplisert og virker ikke alltid logisk. Vi har kun tur/returbilletter i de billigste prisklassene på interkontinentale reiser. De fleste online verktøy er innstilte slik at de søker etter laveste pris uansett om man søker tur/retur eller en kombinasjon av to enveisbilletter, sier Hovland.

- Bransjestandard er tur/retur priskonsept på interkontinentale reiser som til New York, dette gjelder både SAS, Lufthansa, KLM, BA og alle andre større nettverksselskap. Enveisbilletter er kun tilgjengelig i høyeste priskategori i hver kabin, altså Economy, Economy Extra og Business. I hovedsak er all etterspørsel på interkontinentale reiser tur/retur, sier hun.

Ifølge Hovland ønsker flyselskapene i størst mulig grad å selge tur/retur-billetter.

- At vi selger tur/returbilletter gir en langt større forutsigbarhet for oss når vi planlegger fly og crew. Vi ønsker å sikre oss at passasjerene velger å reise begge veier med oss og honorerer derfor de kundene som gjør dette. Det går også på samarbeidsavtaler med andre flyselskaper/Star Alliance. Alle andre operatører har også tur-retur produkt og krever at vi også har dette for å tilby samarbeid. Det finnes også i enkelte land krav fra myndigheter om booket returbillett. Spesielt gjelder dette i USA hvor man ikke slipper inn i landet uten en bekreftet returbillett, påpeker hun.

- En tur/retur billett er kun gyldig i den rekkefølgen den er utstedt. Det vil si at du først må bruke utreisen og deretter returbilletten. Det er ikke mulig å benytte kun returen på en tur/retur billett. Det er selvsagt mulig å la være å møte opp på returen, men det er selvsagt ikke noe vi vil anbefale våre passasjerer å gjøre, avslutter hun.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere