RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Montasje)

Enda flere skroter papiravisene

Sist oppdatert:
Nettavisene befester posisjonen.

Den raske og økende veksten i bruken av smartphones og lesebrett gjør at internett gjør enda noen innhugg i papiravisenes marked. I tillegg viser en rapport som ble offentliggjort mandag at internett er blitt det foretrukne mediet for nyheter.

- Hele 17 prosent har nyhetskonsumeringen på nettet økt det siste året, heter det i den åttende utgaven av rapporten News Media Survey.

Les også: - Arne Strand kan se seg om etter ny jobb

- Prosentandelen mennesker som bruker internett som nyhetsmedium minimum tre ganger i uken har passert mennesker som foretrekker papiraviser som foretrukket nyhetsmedium. Det er nå bare de aller største TV-stasjonene som overgår internett i antall oppsøkende brukere. Og ikke uventet var også TV som nyhetsmedium større enn papir avisene, sier Tom Rosenstiel, prosjekt direktør, til Associated Press.

Rosenstiel poengterer at TV-kanalene har vært veldig populære helt siden 1960-tallet og at de på det tidspunkt kunne settes til ansvar for at ettermiddagsavisen mistet mye av sin markedsandel.

Han peker også på at smartphones og leserbrett har gjort forbrukerne mer vant til å ha internett tigjengelig til enhver tid og at per desember i 2010 svarte over 40 prosent av alle amerikanere at de fikk det meste av det nasjonale og internasjonale nyhetsbildet fra internett.

Les mer: Vil ta betalt for VG på iPad

Ifølge rapporten, eier 7 prosent av alle amerikanere per januar I år et lesebrett. Dette er nesten en prosentmessig dobling i løpet av tre måneder. Det finnes ingen eksempler på tilsvarende vekst. Med unntak av mobiltelefoner, når de ble introdusert for de store markedene på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1991-tallet.

Det som kjennetegner veksten i internett som det foretrukne nyhetsmediet er at alle inntektene er «kapret» av nye selskaper. Og at man i 2010 forventer at inntektene fra annonsesalg til nettbaserte nyhetsmedier, for første gang, skal blir større enn inntektene fra annonsesalg til papiravisene.

Rosenstiel peker på at mediabransjen ikke lenger styrer reklameinntektene selv.

- Før internett var en avhengig av aviser og TV-stasjoner for å nå kundemassen med annonseringen sin. Nå er man avhengig av dippedutt-produsentene og de som utvikler programvare til dippeduttene for å nå ut til de samme markedene, sier han.

Les mer: Nettannonsering mer populært

Opplagstallene for amerikanske papiraviser faller ikke like bratt lenger. Men siden 2006 har prosentandelen av amerikanere som leser avisen på papir eller på nett mer enn tre ganger i uken falt fra over 50 prosent til 40 prosent per dags dato.

Utviklingen i bruken av digitale har fått ringvirkninger som strekker seg helt til øverste politiske hold. Størrelsen på redaksjonene har krympet med 30 prosent de siste ti årene

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere