NA24.no

Er dette verdens stiveste prislapp?

Sist oppdatert:
Selger som en pølsebod, men prises opp i skyene.

Musikktjenesten Spotify prises til 1,8 milliarder kroner, men omsetter mindre enn en kiosk.

Resultatene til Spotify er alt annet enn imponerende. Selskapet, hvor det norskrelaterte investeringsselskapet Northzone er inne på eiersiden, hadde et tap på 32 millioner svenske kroner i fjor.

Dermed ble tapet til Spotify doblet i fjor i forhold til året før.

Enda svakere er omsetningen til selskapet, som ligger på nivå med en liten kiosk. Omsetningen i fjor var på 750.000 svenske kroner i fjor.

Salget i fjor var altså langt lavere enn kostnadene på knappe 33 millioner svenske kroner. Selskapet med 34 ansatte hadde personalkostnader på 22 millioner svenske kroner i fjor, og hadde eksterne kostnader på 10,5 millioner svenske kroner.

Det er Spotifys svenske selskap som nå har levert tall. Til dagensmedia.se ønsker imidlertid ikke Spotifys ledelse kommentere tallene.

- Vi kommenterer ikke finansielle tall. Vi kjenner ikke behov for å dele dem med andre.

Stiv prising
Så langt har Spotify overlevd på investorer som Northzone og andre. For kort tid siden gikk investorene inn med ytterligere 300 millioner kroner i finansiering. Disse pengene har gått inn i Spotifys morselskap Spotify SARL.

I denne avtalen ble Spotify priset til hele 1,8 milliarder kroner. Dette tilsvarer prisen på norske børstungvektere som IT-kjempen EDB ASA og shippingselskapet Wilhelmsen.

Planer med Apple
Musikktjenesten er på plass i en rekke land i Europa, og det ligger planer om å lansere i USA i løpet av høsten. Særlig en potensiell avtale med Apples iPhone har fått opp øynene til investorene.

Spotify sender musikk til PC-er, og er gratis for brukere som kan tenke seg å ha reklameavbrudd. For kunder som vil ha en reklamefri kanal koster tjenesten 100 kroner i måneden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere