RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FAMILIETID: Brad Pitt er Skytte og vil i høst ha et ønske om å tilbringe mer tid sammen med familien. Da er det viktig å sette av tid til nettopp det, minner Henning om.
FAMILIETID: Brad Pitt er Skytte og vil i høst ha et ønske om å tilbringe mer tid sammen med familien. Da er det viktig å sette av tid til nettopp det, minner Henning om. Foto: EPA/Scanpix

Er du trendsetter eller bremsekloss?

Sist oppdatert:
Forbrukertrendene som gjelder i 2008 er klare. Sjekk om du henger med.

- Møt den innvidde, forventningsfulle, kooperative og post-detradisjonelle forbrukeren, proklamerer trendguru Ole Petter Nyhaug i Synovate MMI.

Han presenterer forbrukertrendene for 2008 på Synovate MMIs årlige trendseminar. I år ble det avholdt hos Røde Kors.

For tredje året på rad presenterer han det han mener er de fire store linjene i forbrukertrender de neste årene:

1. Den innvidde forbruker
Den innvidde forbruker handler om nettverk og tilgang og at informasjon er så tilgjengelig overalt:

- Og for oss som bor i denne delen av verden, som har råd til det meste, ligger verdien i det som er utilgjengelig. Når alt er tilgjengelig forringes verdien. For eksempel har jeg rundt 300 venner på Facebook, men de er jo ikke virkelige venner og de som er mine virkelige venner får ikke mer status enn de 300 andre vennene mine. Da forringes deres verdi, hevder Nyhaug.

Det at all informasjon er tilgjengelig for alle kommer til å føre til:

- Butikkjeder kommer til å få medlemskap, og da snakker vi ikke om SmartClub-medlemskap, som alle kan få, men om medlemskap du må få invitasjon til fra venner eller kontakter. Det har blitt en ny måte å lansere internettjenester på, forklarer Nyhaug.

Han nevner som eksempler den amerikanske web-tv'en «Hulu» som kun er tilgjengelig gjennom invitasjonsmedlemskap. Dette gjør at det dukker opp nye markeder for invitasjoner, som internettbørser der man kan bytte invitasjoner. Et annet eksempel er det medlemsbaserte motemerket Claseo, som er et brand for et begrenset antall medlemmer.

Samtidig vil dette føre til at folk vil beskytte seg og begrense tilgang til digitale opplysninger.

- Stadig flere på Facebook lukker profilene sine. VGs oppslag om rikmannsungdoms nettverk hadde ikke vært mulig uten profilene deres på Facebook. Jeg sjekket etter oppslaget og da hadde alle ungdommene lukket profilene sine, slik at kun de som kjenner dem får tilgang, sier Nyhaug.

2. Den forventningsfulle forbruker
Den forventningsfulle forbruker handler om at folk er godt vant og har høye forventninger. Så mye at de ikke lenger har glede av å handle, men er krevende forbrukere. Nyhaug mener det er nesten umulig å tilføre forventninger til folk og begeistre dem. De har en forventning om at de skal få alt, men samtidig betale lite for det:

- Man blir drita sur og misfornøyd om man ikke gjør en kule hver gang man handler en aksje eller en bolig, sier han.

For markedsførere betyr dette at kunden må vinnes hver gang.

- Jeg tror det er viktigere å tenke «unikitet» enn lojalitet. Du er ikke lojal mot en merkevare. Vi tror du må levere begeistring hver gang, sier Nyhaug.

Han hevder at Skandiabanken har de mest begeistrede forbrukerne. Det er fordi de leverer gratis der andre tar betalt. De har til og med så begeistrede brukere at de anbefaler banken til venner og kjente.

- Lavprisluksus er en annen ting. Lavprisprodukter tilbyr reelle fordeler. Virgin Airlines øker forventningene ved å gi førsteklasseopplevelser til økonomipriser. Det er ikke lett for de andre flyselskapene å konkurrere mot det. H&M tilbyr luksusvarer til minipris ved å samarbeide med Karl Lagerfeld, Stella McCartney og Roberto Cavalli, sier Nyhaug.

En annen effekt av dette er at vi stadig setter bort ting som vi før ville gjort selv. Vi leier folk til å lufte og vaske hunden, til å holde orden i regningene og til å vaske tøyet vårt.

Atter en forventning vi har er at vi skal tjene forbasket mye penger hele tiden. Nyhaug viser frem et bilde av Norges rikeste mann John Fredriksen:

- Folk er vant til investeringslogikken. De forventer å tjene penger på alt. Når jeg kjøper hus skal jeg tjene penger på det. Man tenker stadig mer spekulativt i forhold til forbruk. Det skal være en investering. Det henger sammen med at vi hver dag leser om folk som gjør «ei kule», sier Nyhaug.

3. Den kooperative forbruker
Den kooperative, eller den samarbeidende, forbruker handler om at vi henter opp noen av de kollektive verdiene fra 70-tallet. Men vi strukturerer dem uformelt.

- Det er uorganisert samarbeid. Folk har oppdaget gleden i samarbeid gjennom uformelle nettverk. Ved å organisere seg sammen kan forbrukerne tjene mer, men ofre mindre. De kan for eksempel investere i en bygård sammen med andre, sier Nyhaug.

Dette slår ut i samarbeid som kan være bra for miljøet. For eksempel:

- Vi tror ikke folk vil gi opp så mye for miljøet, men hvis de kan spare penger og samtidig få god samvittighet, kan retninger her speiles i miljøet. Det har ikke tatt helt av ennå, men de kan dele bil eller organisere ulike former for resirkuleringsspleiselag, nevner han som forklaring.

Det gir seg også utslag i at ingen kjøper SUV lenger.

- Det har blitt helt feil å ha svære firehjulstrekkere. Salget av SUV'er er redusert med 70 prosent, sier Nyhaug.

Via nettet samarbeider folk om å kjøpe store kvanta av varer til engrospris og folk spleiser på slikt som et fotballag.

- Vi får brøkdelsforbrukeren. Som for eksempel MyFootballClub, der en gjeng folk gikk sammen om å kjøpe en fotballklubb, sier Nyhaug.

4. Den post-detradisjonelle forbruker
Det Nyhaug kaller «den post-detradisjonelle forbruker» er forbrukeren som tar tilbake gamle verdier og tradisjoner, etter en tid der mye har vært lov.

- Vi får en motreaksjon etter en tid med normer og tradisjoner i oppløsning, sier Nyhaug.

Han viser til ungdomstrendundersøkelsen de akkurat har gjennomført som viser at nye generasjoner vender seg mot tradisjonelle verdier. Over halvparten av 15-29-åringene i undersøkelser svarer at likestillingen har gått for langt. 30 prosent av kvinnene svarte også dette. 70 prosent i denne aldersgruppen mener familie og barn er det viktigste målet med livet.

- Unge kvinner er tryggere på egne roller og egen fremtid og ser likestillingskampen som ferdigkjempet. Vi tror det blir tydeligere skille mellom kjønnene, spår han.

Denne nygamle forbrukeren er også skeptisk til å hive seg med på det siste. De vil undersøke og sikre seg før de prøver noe nytt.

I tillegg til disse fire nye trendene, fortsetter også noen av trendene fra de siste to årene videre.

- Det som starter nå i 2008 er allerede i en viss grad i gang og vil være relevant i flere år fremover. Men også åpenbare trender som miljøengasjement og pop up-butikker, som vi snakket om for to år siden, vil fortsette videre, sier Nyhaug.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere