RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Statsminister Erna Solberg bruker noen ganger privatfly når hun reiser. Her ankommer hun Kiev i Ukraina i november i et Falcon 900.
Statsminister Erna Solberg bruker noen ganger privatfly når hun reiser. Her ankommer hun Kiev i Ukraina i november i et Falcon 900. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Erna sender privatflyet 110 mil unødvendig - på hver tur

Sist oppdatert:
Erna skroter miljøvinner. Privatflyet sendes tomt tur-retur Danmark - hver eneste gang.

Før nyttår ble det, etter en anbudsrunde, avgjort at danske Air Alsie skal sørge for privatfly når statsminister Erna Solberg skal ut på reise.

Det danske selskapet har ikke base på Gardermoen, men i Sønderborg sør i Danmark.

Derfor må flyet av typen Falcon 2000LX fly uten passasjerer både tur og retur Sønderborg til Gardermoen, hver eneste gang Erna Solberg og hennes reisefølge tar privatfly.

I løpet av den passasjerløse rundturen på 1.100 kilometer som flyet må ta hver gang det skal brukes av statsministeren, slippes det ut rundt 5,2 tonn CO2.

Skrotet miljøvinner

I anbudsrunden var det fem kriterier som ble lagt til grunn for avgjørelsen. Prisen på tjenesten ble vektet som viktigst og skulle telle 25 prosent. Deretter fulgte miljøpåvirkning, tilgjengelighet og rekkevidde/kapasitet, alle 20 prosent hver. Kvalitet på tjenesten utgjorde 15 prosent av kriteriene.

Av de fem leverandørene som var med i sluttfasen var det ifølge Statsministerens kontor Air Alsie som skilte seg ut i positiv forstand på flere av kriteriene.

Angående miljø blir Norske Sundt Air, som eneste tilbyder, spesifikt nevnt av Statsministerens kontor.

- Den beste skilte seg ut på de fleste kriteriene, men for kriteriet miljøpåvirkning var Sundt Air AS best, skriver avdelingsdirektør Inge Dokken og rådgiver Malin Amble.

Sundt Air har sin base på Gardermoen og alle deres fly er stasjonert der. Selskapet jobber også med å bli karbonnøytralt i løpet av 2015. 

- Per nå ønsker vi ikke å kommentere saken, sier Geir Jensen hos Sundt Air til Nettavisen.

Denne strekningen må flyet reise tomt hver gang Erna skal på tur.


Verdt opp mot 28 millioner

Kontrakten, som ble undertegnet i begynnelsen av november 2014, er gyldig i tre år. Den kan så fornyes for to år av gangen to ganger, med en makslengde på sju år totalt. Rammeavtalen er verdt mellom 14 og 28 millioner kroner. I tilbudet anslås det at det kan være snakk om å bruke to til fire millioner kroner i året på privatfly for statsministeren.

Tidligere års forbruk på privatfly:

2013: 2.788.644

2012: 1.754.700

2011: 3.516.365

2010: 4.282.666

2009: 3.356.294

Plass til ti passasjerer

Det danske flyselskapet tilbyr tre forskjellige flytyper til Statsministerens kontor:

Standard fly:Falcon 2000LX

Mellomstort fly: Falcon 7X

Stort fly: ATR 72-500

Flyet som statsministeren i hovedsak skal bruke, er et Falcon 200LX som har plass til ti passasjerer. Det har en rekkevidde på 6700 kilometer og en maksfart på 0.85 mach. Flyet, som ble bygget i 2010 har en kabinhøyde på 1,89 meter, bredde på 2,35 meter og en lengde på 9,45 meter. Vil Erna ta seg en høneblund kan hun gjøre det i en av fem sovestoler.

Slik ser det ut i ett av Air Alsies Falcon 2000LX fly.


Ifølge kontrakten har Air Alsie fått munnkurv. Statsministerens kontor har så langt ikke kommentert saken.

De andre leverandørene som kjempet om å vinne anbudet var svenske Hummingbird Aviation Services, norske AS Aircontact, tyske Kuehne + Nagel som har en norsk avdeling, og altså norske Sundt Air.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere