RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BRYTER REGELVERKET: Norge har lagt begrensinger på drosjemarkedet som rammer forbrukerne og bryter med EØS-reglene, fastslår EFTAs overvåkingsorgan ESA.
BRYTER REGELVERKET: Norge har lagt begrensinger på drosjemarkedet som rammer forbrukerne og bryter med EØS-reglene, fastslår EFTAs overvåkingsorgan ESA.

ESA: De norske reglene for drosjeløyver bryter med EØS-avtalen

Norge har lagt begrensninger på drosjemarkedet som rammer forbrukerne og bryter med EØS-reglene, fastslår EFTAs overvåkingsorgan ESA.
Sist oppdatert:

– Etableringsfrihet er en grunnleggende frihet i EØS. Det å slippe til nye markedsaktører kan nemlig gagne forbrukerne gjennom lavere priser og større valgmuligheter, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

ESAs krav er nå at Norge må rette opp innen to måneder. Skjer ikke det, kan saken til slutt bli tatt opp i EFTA-domstolen.

LES også: - Utvalg foreslår å fjerne løyveplikt for drosjer

Senterpartiet frykter store konsekvenser for drosjemarkedet.

– For oss handler dette om at vi skal ha en drosjenæring som skal tjene penger, men som også skal være der for folk, sier Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.

– Jeg håper regjeringen slår skikkelig tilbake mot det ESA kommer med her, og ikke bare legger seg flat, sier hun.

LES også: Frislipp i drosjenæringen gjør Uber lovlig i Norge
OG: Uber og Airbnb må følge regler

«Ikke realistisk»

Samferdselsdepartementet opplyser at det hele tida har stått fast på at de norske reglene ikke er i strid med EØS-avtalen.

– Vi tar avgjørelsen til ESA foreløpig til etterretning og vil nå bruke tid på å sette oss inn i premissene for avgjørelsen og se på hvilket handlingsrom vi har, før vi tar standpunkt til videre oppfølging i saken, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen (H).

LES her: Taxi-prisene til himmels, kundene rømmer - men sjåførene tjener bedre

Hvis konklusjonen blir at reglene må endres, vil myndighetene følge «normale prosesser» for dette, tilføyer han.

– Det er ikke realistisk å endre regelverket på to måneder, understreker Nilsen.

Han lover at regjeringen uansett vil få på plass en løsning som sikrer drosjetilbud i distriktene, syketransport, skoletransport og TT-transport.

Ikke mot løyver

ESA setter ikke spørsmålstegn ved Norges krav om drosjeløyver som sådan, men er bekymret for hvordan lovgivningen begrenser hvor mange drosjeløyver som gjøres tilgjengelig i hvert enkelt distrikt.

Tildelingen av nye løyver ved behovsprøving innebærer at lokale myndigheter begrenser antallet løyver etter et antatt behov i distriktet.

«Denne antallsbegrensningen går ut over etableringsfriheten. ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne», fastslår ESA.

Saken kom opp i ESA på grunn av en klage i 2014 som handlet om at en aktør var blitt nektet løyve i Oslo.

Splittelse

Norges Taxiforbund reagerer kraftig og beskylder ESA for å kreve en "demontering av norsk kollektivtilbud". Forbundet stiller seg også undrende til at ESA krever endringer nå, når loven har vært der siden Norge ble med i EØS i 1994.

Abelia, NHO-foreningen som representerer Uber, er derimot enig i ESAs vurderinger.

– Av hensyn til norske forbrukere håper vi at regjeringen får fart på prosessen, og at Norge unngår å bli trukket for retten av ESA, sier Kjetil Thorvik Brun, fagsjef for digitale næringer i Abelia.

I desember foreslo regjeringen flere endringer i reglene for drosjeløyver. Det er foreløpig uklart hvordan ESAs konklusjoner vil påvirke arbeidet med det nye regelverket.

Fakta: Fakta om Uber

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Amerikansk konsept. Etablert i 2009 av Garret Camp og Travis Kalanick. Sistnevnte er i dag administrerende direktør i virksomheten.

* Kunden bestiller en bil via mobiltelefonen, til en pris som er 20 til 30 prosent lavere enn en vanlig taxi vil ta for samme turen.

* Uber har flere kategorier og priser, avhengig av bilens standard.

* Kunden mottar sjåførens navn og bilde, samt bilens registreringsnummer.

* I desember 2011 ble Paris første by utenfor USA der Uber ble lansert.

* Uber finners i dag i 77 land, også Norge, og 537 byer. Tjenesten er imidlertid blitt forbudt som privattaxi-virksomhet flere steder.

* Uber mener selv de er en samkjøringstjeneste, der sjåføren og passasjer deler omkostningene.

* En domstol i København stadfestet fredag en dom fra 8. juni, der en Uber-sjåfør ble idømt en bot på 6.000 danske kroner for piratkjøring. Dommen er en av seks, der det ble idømt bøter på fra 2.000 til 6.000 kroner.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere