RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(© GM Corp)

Et håp gjenstår for SAAB

Sist oppdatert:
Bård Eker trakk seg angivelig fra SAAB-kjøpet på grunn av problemer med nye 9-5, men kineserne er ikke like vettskremte.

NA24 intervjuet tirsdag Koenigsegg-eier Bård Eker om årsaken til at han og hans partnere trakk seg fra den mye omtalte SAAB-avtalen.

Han forklarte da at det var problemene med at ting dro ut i tid, som var årsaken til at planene ble lagt døde.

Nå er det kommet nye opplysninger om at det er flere årsaker til at Eker og de andre Koenigsegg-eierne trekker seg ut. En av dem skal være store problemer med SAABs nye modell 9-5.

- Mange feil
Svenske Expressen skriver onsdag at en kilde i det amerikanske selskapet GM, som vil selge SAAB, opplyser at det er mange kostbare feil på den nye SAAB-modellen 9-5. Kilden sier til avisen at teknikken, som kommer fra GM-eide Opel, har store feil.

Det er ingen tvil om at Eker & Co. har sett for seg at den nye superbilen skulle redde selskapet i 2010. Det var denne bilen som også fikk kinesiske Beijing Auto til å bli interessert i å bli deleier i SAAB. NA24 har tidligere skrevet om den nye forretningsplanen for SAAB. Her hadde Eker & Co. sett for seg at det skulle selges hele 115.000 biler til neste år.

Med de nye problemene som skal være avdekket med 9-5 modellen, er disse planene trolig ikke realistiske. De innebygde problemene fra Opel Insignia og den raske utviklingen fra SAABs ingeniører, har økt risikoen for et stort garantioppgjør for de nye eierne. Koenigseggs første SAAB kunne altså bli en stor fiasko.

Kineserne vurderer
Det er ennå et håp for de ansatte i SAAB og bilprodusentens entusiastiske tilhengerskare. Onsdag opplyser kinesiske Beijing Auto at de fortsatt vurderer å ta over SAAB.

- I lys av Koeniggseggs tilbaketrekning, vil vi nøye revurdere situasjonen og lage passende planer, skriver den kinesiske bilprodusenten i en melding.

Til nyhetsbyrået Dow Jones sier den kinesiske analytikeren Yale Zhang i CSM Worldwide at han tror på et bud fra det kinesiske selskapet.

- Min magefølelse er at de (Beijing Auto red. anm.) vil fortsette, til og med uten Koenigsegg. De virker ganske bestemte, sier han til Dow Jones.

Beijing Auto har tidligere uttalt at de er nødt til å satse internasjonal for å overleve som bilprodusent.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere