NA24.no

Foto: Bildemontasje (Shutterstock/Nettavisen)

Etterlyser kreative nettsteder

Sist oppdatert:
Mediasjef vil ha flere små og kreative nettsider.

Sjefen for MTG New Media etterlyser større kreativitet fra de mindre nettstedene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

På tross av at merkevareannonseringen på nettet vokste med 43 prosent i september i forhold til samme måned i fjor, mener den tidligere kommersielle direktøren i DB Medialab, Bengt Berglund, at potensialet er større for de mindre nettstedene.

- Må bli mer integrert
- Der de store etablerte aktørene som VG.no, Dagbladet.no, Startsiden etc i stor grad konsentrerer seg om å selge og fylle opp tradisjonelle bannerplasseringer, så må mindre nettaktører og nisjenettsteder tenke ut av boksen og tilby mer integrerte annonseløsninger, sier Berglund i en pressemelding.

Han mener nett-Norge har sovet i timen med hensyn til å ta i bruk, samt utnytte teknologien for både mer målretett og mer kreative annonseløsninger. Berglund er nå direktør for nye medier i MTG.

Sterk vekst
Merkevareannonseringen på nett økte med 43 prosent i september sammenlignet med samme måned i fjor. Totalt ble det omsatt merkevareannonser for 126 millioner på nett i september. Resultatet etter tredje kvartal er en vekst i merkevareomsetningen på 246 millioner fra i fjor, slik at samlet merkevareannonsering ved utgangen av tredje kvartal var på 925 millioner kroner.

Den totale annonseomsetning for merkevare og rubrikk samlet, vokste med 36 prosent i september, mens veksten ved utgangen av september var på 33 prosent sammenlignet med de tre første kvartalene i fjor. Samlet omsetning havnet på 172 millioner kroner i september og på 1, 283 milliarder kroner for de første ni månedene, viser tall fra INMA.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere