NA24.no


PRISKRIG. Coop Extra innfører nå 11 prosent rabatt på frukt og grønt.
PRISKRIG. Coop Extra innfører nå 11 prosent rabatt på frukt og grønt. Foto: Astrid-Helen Holm (Nettavisen)

Extra svarer Rema: Innfører 11 prosent rabatt på frukt og grønt

Sist oppdatert:
Coops billigvarekjede Extra svarer Rema på direkten. De innfører nå en rabatt på 11 prosent på frukt og grønt fra alle som bruker Coop-appen fra og med i dag.

Som en del av Remas Æ-satsing, melder Rema 1000 at de innfører en rabatt på 10 prosent på frukt og grønt, samt ti prosent rabatt på de ti varene kunden kjøper mest av.

- Vi har lovet å være billigst og det skal vi være. Vi innfører dermed 11 prosent rabatt på lavpriskjedene Extra og Obs for alle som bruker appen vår. Det gjelder fra i dag, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Nettavisen.

INNFØRER RABATT. Bjørn Takle Friis i Coop.

Les mer her: Rema innfører ti prosent rabatt på utvalgte varer

- Pinlig

Rabatten på 10 prosent på frukt og grønt for Remas fordelskunder er på sin side et motsvar til rabatten på opp til 9,5 prosent på frukt og grønt som Kiwi Pluss-kunder får.

Friis omtaler Remas Æ-satsing som "bare pinlig". 

- Med tanke på hvor høyt de har gått ut er dette et mageplask. Coop har drevet med dette i 150 år gjennom medlemsprogrammet vårt. Det Rema kommer med er verken er revolusjonerende eller banebrytende, sier Friis.

Les også: Kiwi dobler rabatten på fersk frukt og grønt

- Ikke bekymret

Han viser til at Coop-medlemmene allerede får 20 prosent rabatt på de varene de handler mest gjennom kuponger i Coop-appen. I appen tilbyr de dessuten gratisprodukter hver måned.

Friis bedyrer at han ikke er bekymret for priskrigen i dagligvaremarkedet.

- Coop gjør det bra for tiden og vi har en eventyrlig vekst. En del av veksten skyldes av vi er tøffe på pris og det vil vi fortsette å være, sier Friis.

- Bare å følge med

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 sier at de er overhode ikke redd for Coop. 

"Her er det bare å følge med, og siden Coop er dyrere enn oss uansett vil sluttsummen fortsatt være lavere hos REMA 1000", skriver Fossum i en melding og legger til:

"Æ Takle Friis lætt!"

Spår bikkjeslagsmål om kundene

Dagligvareekspert Odd Gisholt i Handelshøyskolen BI mener at priskrigen er gode nyheter for norske forbrukere.

- Konkurrentene vil svare på dette med en gang, så forbrukerne kan glede seg. Det er bare et spørsmål om timer før også Kiwi svarer på dette med å sette ned sin rabatt på frukt og grønt, sier Gisholt til Nettavisen.

Han sier at det store spørsmålet nå er hvem som skal ta kostnaden når prisene faller.

- Spørsmålet er hvem som skal ta ansvaret, om det er leverandører, grossistene eller kjøpmennene. Noen må plukke opp regningen. Mange Rema-kjøpmenn taper penger allerede og skal de selge varene enda billigere, er det er spørsmål om hvor mye som blir igjen. Det blir et bikkjeslagsmål om kundene fremover, sier Gisholt.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere