NA24.no

Foto: ROBERT GALBRAITH (Reuters)

Facebook og Google skal undersøkes

Sist oppdatert:
Konkurransetilsynet skal finne ut hvor mye nettgigantene truer det norske markedet.

Mediekonsernene Schibsted og A-pressen mener Google og Facebook stjeler reklamekroner i det norske markedet.

I forbindelse med A-pressens kjøp av Edda Media, skal nå Konkurransetilsynet sjekke påstandene og undersøke hvor stor konkurransekraft de to nettstedene representerer i det norske annonsemarkedet, melder Kampanje.

- Vi hører hele tiden fra avisene om den knallharde digitale konkurransen fra Facebook og Google. Vi må nå gjøre en helt konkret vurdering av denne konkurransen, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar i Konkurransetilsynet.

I november uttalte Schibsted-sjef, Rolv Erik Ryssdal, seg om trusselen.

- Vi møter i økende grad konkurranse fra globale giganter som Facebook, Google, Twitter og Youtube. I økende grad forsvinner inntekter fra tradisjonelle medieeiere som Schibsted, A-pressen og Bonnier i Sverige. Å konkurrere med disse aktørene er ikke enkelt. Vi har prøvd flere ganger. Vi brukte en halv milliard kroner på søkemotoren Sesam.no og vi har brukt betydelige ressurser på Nettby. Ingen av disse finnes lenger, sa Ryssdal.

Det er imidlertid andre som mener at trusselen ikke er altfor stor. John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet, mener at påstandene er overdrevet. Han mener at Facebook og Google ikke er vanlige medieaktører, men plattformer og verktøy, også for mediene.

Det totale norske reklamemarkedet er på nærmere 20 milliarder kroner. I fjor kjøpte norske bedrifter reklame på Google for over én milliard kroner. Omsetningen av reklame på Facebook var sannsynligvis på noen hundre millioner kroner i 2011.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere