RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FØLER SEG LURT: Natalia Bolynova, Aliaksandr Bahachou, Emil (1) og Diana (2).
FØLER SEG LURT: Natalia Bolynova, Aliaksandr Bahachou, Emil (1) og Diana (2). Foto: EIRIK HAGESÆTER/Bergensavisen

Familien har bare en bærbar DVD-spiller. Likevel krever NRK lisens.

Mener kontrollør utnyttet manglende norskkunnskaper til å lure moren til å betale NRK-lisens.

(BA.no): Familien vil anmelde lisenskontrollør for å ha utnyttet Natalias dårlige norskforståelse og trikset med kontrollskjemaet.

Natalia Bolyunova, som opprinnelig kommer fra Russland, sier hun opplyste at hun bare hadde en liten DVD-spiller som ikke kan ta imot TV-signaler, da kontrolløren fra Lisensavdelingen kom. Uten å ha sett spilleren, skal kontrolløren ha sagt at den uansett måtte registreres. Hun forteller at hun ble bedt om å fylle inn navn, personnummer og signatur på et skjema, men at kontrolløren siden tilføyde noe mer på skjemaet.

– Så krysset han to ganger i skjemaet etterpå. Jeg stolte på at alt var greit, siden han var en representant fra NRK, en seriøs aktør, sier hun til BA.

FØLER SEG LURT

Så kom regningen fra NRK Lisensavdelingen. Kontrolløren har krysset av for at hun har TV, og at signaler inntas via kabel.

– Vi føler de har lurt oss, sier paret.

VIL ANMELDE KONTROLLØREN

De mener kontrolløren utnyttet det at Natalia ikke snakker så godt norsk, samt at hun aldri før hadde hatt besøk av lisensavdelingen da hun ikke har hatt TV siden hun flyttet til Norge i 2003. Sammen med samboeren Aliaksandr Bahachou, som er fra Hviterussland har hun sendt to klager til lisensavdelingen. Hun ber her om å få oppgitt navnet til kontrolløren, da hun ønsker å anmelde han for å ha tilført skjemaet noe etter at hun signerte. Da svaret kom er beskjeden at kravet vil bli opprettholdt da det under kontrollen ble bekreftet at fjernsynsmottaker var i bruk.

Grunngivningen fra NRK Lisensavdelingen er som følger:

«Ved kontroll 17.02.2014, ble det bekreftet fjernsynsmottaker i bruk. Fjernsynssignaler ble tatt inn via Kabel-TV. Våre kontrollører skal kontrollere i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere. Dette medfører blant annet at før kontrollseddel blir utfylt, skal det være bekreftet eller observert fjernsynsmottaker i bruk. Etter kontrollseddel er utfylt, ber kontrolløren den kontrollerte bekrefte at opplysningene som er gitt er korrekte ved å signere kontrollseddelen. Opplysningene som ble gitt vår kontrollør ble bekreftet av dem med din underskrift. Det er ut fra disse opplysningene du, i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottaker, er registrert med lisens.»

– De som jobber som kontrollører må være kvalifiserte nok til å vite at dette apparatet ikke kan ta imot signaler, sier Natalia og peker på spilleren. Paret viser også til at de har bekreftelser fra leverandør til huset, om at det eneste signalet de inntar er internett, sier Natalie.

– De har ikke behandlet klagen vår, eller svart på det vi spør om. Vi ønsker at kontrolløren blir anmeldt, for å unngå at slike situasjoner oppstår i fremtiden, sier Bahachou.

– KAN HA SKJEDD EN MISFORSTÅELSE

BA har ikke lykkes i å få tak i noen i NRK Lisensavdelingen som kan kommentere denne konkrete saken, men avdelingsleder Freddy Lysfjord uttaler seg på generelt grunnlag. Han opplyser at selv om det er problemer med språk, skal kontrollør skal forsikre seg om at det ikke er tvil om at det er lisenskontroll fra NRK som utføres, og hva dette innebærer.

– Om det blir bekreftet at den kontrollerte har utstyr som kan ta inn fjernsynssignaler, blir vedkommende registrert med lisens og det blir sendt krav på kringkastingsavgift til vedkommende. Dersom den kontrollerte har innsigelse på kravet gjør vi en vurdering i saken, der utfallet er at kravet enten opprettholdes eller frafalles, forklarer han.

Han bekrefter at en spiller av typen Natalia Bolyunova forteller at hun har, ikke er lisenspliktig dersom den er av en type som ikke mottar signaler. Han forklarer videre at kontrollører i utgangspunktet ikke skal gå inn i folks boliger for å kontrollere, men forholde seg til hva beboerne gir av opplysninger.

– Det kan ha skjedd en misforståelse rundt dette apparatet, da det finnes mange forskjellige typer, sier Lysfjord med presiserer at han ikke har kjennskap nok til å kommentere denne konkrete saken.

Lysfjord opplyser at det ikke gis ut navn på kontrollører, men at klager på kontrollører slik som i denne saken, følges opp internt. Han legger til at saksbehandlingen kan ta tid da de har saksrestanser.

– Dersom den kontrollerte har sendt en ny henvendelse den bli besvart i løpet av de nærmeste dagene eller ukene, sier han.

Les flere saker på BA her

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere