RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Roy Vetaas, eller reise-Roy som han omtales. forteller at han selv også er veldig glad i å reise. - Det er jo spesielt å sitte her i Bergen og få telefon fra folk som er på de mest fantastiske steder. Men jeg prøver å ikke bli misunnelig, jeg reiser jo en del selv også, sier han.
Roy Vetaas, eller reise-Roy som han omtales. forteller at han selv også er veldig glad i å reise. - Det er jo spesielt å sitte her i Bergen og få telefon fra folk som er på de mest fantastiske steder. Men jeg prøver å ikke bli misunnelig, jeg reiser jo en del selv også, sier han. Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)

Får flere samtaler i året om apekatter som har stjålet telefoner

Fortvilte kunder som har fått telefonen eller andre eiendeler frastjålet av apekatter er langt fra så uvanlig som man skulle tro.

(BA.no): – Historier med dyr er alltid morsomt, forteller Roy Vetaas hos Tryg reiseforsikring.

Og han bekrefter at det ikke alltid er lett å la være å le.

– Det var en som ringte og hadde fått noe fotoutstyr ødelagt, tror jeg. Han og konen skulle på piknik, og gikk over et jorde. Plutselig kom det en okse løpende. De klatret opp i et tre, mens oksen trampet rundt og tråkket på kameraet, forteller Vetaas.

– De måtte ringe politiet for å få hjelp til å fjerne oksen, og ble sittende der lenge, stakkars. Jeg lo når han fortalte det. Men jeg lo ikke av ham, jeg lo med ham. Han lo han òg, da han fortalte historien.

Husker tsunamien best
Blant kollegaene kalles Vetaas for reise-Roy. Dels skyldes det at han har jobbet med reiseforsikring i elleve år, dels at han er selskapets ansikt utad i en rekke videoer med reiseråd som ligger på nettet.

– Det er klart jeg har hørt en del rart gjennom årene. Jeg er sikkert i kontakt med 3.000 kunder i året. Men det er faktisk de triste historiene jeg husker best. Forsikringsoppgjørene etter tsunamien glemmer jeg aldri. Da var det noen tøffe telefonsamtaler, sier han.

Men stort sett er det godt humør på avdelingen for reiseforsikring, skal vi tro reise-Roy. Noen av historiene de har hørt har fått nasjonal oppmerksomhet i pressen.

– Som han som ringte inn på vegne av konen for å fortelle at telefonen hadde falt i do. Jeg satt ved siden av og hørte på da kollegaen min tok den samtalen. Hun hadde vanskelig for å holde seg alvorlig, sier han.

Det viste seg nemlig at grunnen til at mobilen hadde falt i do var at konen hadde oppbevart den i trusen. Eller i sitt «mobile skattkammer», som mannen kalte det.

– Jeg tror han syntes det var litt pinlig å ta den samtalen.

Kjenner igjen juksere
Ifølge Vetaas er det ikke veldig utbredt med folk som prøver å jukse seg til erstatning. Men et problem er det, fordi de ofte ikke har mulighet til å bevise om noen jukser.

– Hvis noen har mistet vesken sin er det veldig vanskelig for oss å vite om det var 500 eller 2.000 i kontanter i den, sier Vetaas.

– Hva gjør dere da?

– Vi lar tvilen komme dem til gode. Første gang, hvert fall.

Etter elleve år i jobben mener Vetaas at han er blitt ganske god til å høre hvem som snakker sant og hvem som ikke gjør det.

– Det er vanskelig å peke på, men det er en magefølelse man får. Noen som forteller usammenhengende historier, eller virker mer nervøs enn det man vanligvis er når man ringer et forsikringsselskap, kan være slike tegn.

Som han som ringte inn og meldte konen sin veske stjålet. Vetaas fikk en følelse av at ikke alt var som det skulle, og tok nøye notater fra samtalen. Da kravet kom skriftlig, hadde det plutselig dukket opp flere verdisaker i konens veske som det ble krevd erstatning for.

– Den sendte vi til utrederne, sier han, og sikter til de tidligere politiansatte som etterforsker forsikringssakene.

Reagerer forskjellig
Vetaas sier han aldri slutter å forundre seg over hvor forskjellig folk reagerer på hendelser.

Han får telefon fra gråtende kunder i Barcelona som har fått bagasjen sin forsinket et par dager, mens foreldre med barn som er innlagt på sykehus i fremmede strøk kan beholde fatningen helt.

– Har du selv måtte ringe kollegaene når du har vært på reise?

– Hehe, kun i forbindelse med sykdom. Vi som jobber i bransjen kan jo alle triksene for å unngå slike hendelser, sier han.

Reise-Roys bestt reiseråd
– Nummer én er å ha forsikring. Har du ikke det, er det ingenting å gjøre.

Et nokså selvklart råd fra en ansatt i et forsikringsselskap, selvfølgelig, men det kan også bli blodig alvor.

En ting er tapte eiendeler, men havner du på sykehus, kan du risikere gigantregning.

– Nummer to er pass på passet. Legg det i safen, hvis du har en. Å være utenfor Europa uten pass, kanskje langt fra nærmeste ambassade, kan bli mildt sagt strevsomt, sier Roy Vetaas.

For å unngå at bagasjen blir forsinket, oppfordrer han å velge mellomlanding med god tid. Det samme gjelder for å være sikker på at du rekker det neste flyet ditt.

– Ikke legg verdisaker og medisiner du er avhengig av i bagasjen som sjekkes inn. Dels kan du risikere at bagasjen ikke kommer frem, og du står der uten medisiner. Dels er det en fare for at det blir stjålet. Vi hører ofte om noen som oppdager at PC-en eller nettbrettet mangler fra kofferten.

Et triks for ikke å bli frastjålet ting på stranden er å legge verdisaker i en sekk, som du binder til for eksempel parasollen.

– Hvis noen vil stjele, velger de ikke den sekken som de først må stå og knyte løs.

– Hva dekkes aldri?

– Streik. Der må du gå til flyselskapet. Og ting du mister i bakken, for eksempel. Du plikter å være aktsom med tingene dine.

Les flere saker i Bergensavisen her.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere