NA24.no

FORTVILET: Frida Cecilia Holmen (10) og moren, Anette Holmen, er rystet over behandlingen Frida fikk av NSBs konduktør.
FORTVILET: Frida Cecilia Holmen (10) og moren, Anette Holmen, er rystet over behandlingen Frida fikk av NSBs konduktør. Foto: Tom Gustavsen (Romerikes Blad)

Fikk svi for å sette seg feil

Sist oppdatert:
Alene på togtur til Larvik satte Frida Cecilia Holmen (10) seg i feil kupé. Det måtte hun betale for.

– 90 kroner er ikke mye penger, men dette er en prinsippsak. Jeg fatter ikke hvorfor konduktøren ikke bare viste henne til riktig vogn, forteller Anette Holmen som er moren til Frida, til Romerikes Blad.

Det var fredag 14. februar at Frida, som bor hos sin mor i Fjerdingby, alene skulle ta toget for å besøke faren sin i Larvik.

Moren kjøpte en ordinær barnebillett til 177 kroner, og regnet da med at datteren skulle komme seg til Larvik uten de store utfordringene.

Etter at toget hadde forlatt perrongen ved Lillestrøm stasjon, fikk hun en telefon av datteren.

– Da toget kom til Oslo ringte hun meg og fortalte hva som hadde skjedd. Hun gråt og var veldig fortvilet. At hun måtte betale ekstra oppfattet hun som en bot, sier Anette Holmen.

Inne på toget hadde Frida vært gjennom en billettkontroll. Hun hadde satt seg i den kupeen som heter NSB Komfort.


Brukte bursdagspenger

Etter å ha satt seg i feil kupé måtte Frida betale 90 kroner for en tilleggsbillett.

– Jeg hadde bursdag i desember, så jeg hadde med meg de pengene jeg fikk på bursdagen min, sier Frida som heller ville brukt pengene på noe annet.

BEKLAGER: Pressevakt i NSB, Håkon Myhre


– Jeg hadde tenkt å kjøpe noe fint som jeg trenger, istedenfor måtte jeg bruke de på en togbillett. Jeg syns at billettkontrolløren kunne vist meg hvor jeg egentlig skulle sitte, fortsetter hun.

Det er moren enig i.

– Jeg syns det er ganske smålig å ta betalt av en ti år gammel jente som har satt seg i feil sete. Hvorfor kunne han ikke bare fulgt henne til riktig vogn?, spør moren undrende.

I og med at Fridas far bor i Larvik så hender det titt og ofte at hun tag toget til og fra pappaen sin.

Det er ikke lenger noe hun gleder seg til.

– Jeg synes ikke mannen som kontrollerte billetten var noe hyggelig. Nå gruer jeg meg til å ta toget igjen, sier Frida.

Ikke bra oppførsel

Pressevakt i NSB, Håkon Myhre, forteller at konduktørens håndtering av situasjonen ikke er ønskelig.

Han understreker samtidig at foreldrene også har et ansvar.

– Oppførselen til konduktøren er ikke bra. NSB skal opptre korrekt ovenfor våre kunder, uansett om det er barn, voksne eller eldre mennesker. Uten at jeg kjenner detaljene i denne situasjonen, så kan det virke som konduktøren kunne handlet annerledes.

– Mor har også et ansvar. Når hun følger barnet sitt til toget så bør hun sørge for at datteren kom seg inn på riktig togvogn, forklarer Myhrer som lover å spandere Fridas neste togtur til Larvik.

– Det er ikke pengene det skal stå på. Vi vil gjøre det vi kan for at turene med NSB igjen skal være en hyggelig opplevelse for denne jenta, sier han.

Les flere saker i Romerikes Blad her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere