NA24.no

NY APP UTE: Facebook lanserte onsdag Notify i det amerikanske markedet.
NY APP UTE: Facebook lanserte onsdag Notify i det amerikanske markedet. (Getty Images)

Facebook opp 1 prosent etter lansering av ny app

Aksjeverdien opp én prosent samme dag som selskapet lanserte sin nye app.

NEW YORK (Nettavisen): Interessen for Facebook er stor, som minst 1,5 milliarder mennesker over hele verden er klar over.

Onsdag var det sosiale nettverket dominerende i nyhetsbildet i USA.

Det skyldes flere ting:

* Facebook lanserte sin nye app – «Notify» - i det amerikanske markedet.

* Aksjekursen steg med drøyt én prosent.

* Facebook offentliggjorde at myndigheter over hele verden ber om mer data enn noensinne

* Carolun Everson, som er visepresident for globale markedsløsninger, fortalte om framtidsplanene

La oss starte med appen Notify.

Den ble sluppet på det amerikanske markedet onsdag, og gir deg varsler fra nyhetsleverandører innen forskjellige områder som vanlige nyheter, politikk, sport, kjendis, musikk og så videre.

NOTIFY: Slik ser startsiden til Notify ut etter at du har lagt inn valgene dine.

Appen gir deg også dybdeartikler, middagstips hvis du vil ha det, varsler om salg i ditt nærområde og resultater for dine favorittlag.

Lanseringen av denne appen er sannsynligvis hovedgrunnen til at Facebook-aksjen onsdag steg 1,02 prosent til 109,01 dollar, mens hovedindeksene Dow Jones, Nasdaq og Standard & Poor 500 alle gikk ned 0,32 prosent.

S&P falt 6,72 poeng til 2075, Dow Jones falt 55,99 poeng til 17.702,22 og Nasdag falt 16,22 poeng til 5067.

Det er ikke mer enn en uke siden Facebook-aksjen ble solgt for 103 dollar.

Facebook offentliggjorde også at myndigheter over heleverden stadig ber om mer data. På globalt nivå så selskapet en økning på 18 prosent i forespørslene i første halvdel av 2015. Mesteparten av forespørslene kommer fra myndighetene i USA.

Selskapet opplevde også en kraftig økning når det gjelder innhold som måtte blokkeres fordi det brøt med lokale lover. Dette ble mer enn doblet, til 20.568 poster, de første seks månedene av 2015, melder Finance Yahoo.

Vi runder av den store Facebook-dagen med intervjuet som Carolyn Everson (43) har gjort med Finance Yahoo.

Hun er altså visepresident for Facebooks globale markedsløsninger, altså salg, og får mye av æren for at selskapet har økt salget sitt fra 1,3 milliarder kroner i 2007 til 138 milliarder det siste året (begge tallene er regnet ut fra dagens dollarkurs, red. anm.).

Nøkkelen til denne veksten har vært at Facebook har klart å knekke mobilkoden. Enkelte var skeptiske til om Facebook ville takle overgangen fra web til mobil, men det er det liten tvil om at selskapet har klart.

- Vi måtte igjennom den overgangen. Vi var et desktopselskap da Mark Zuckerberg startet Facebook. Vi måtte skifte hele selskapsstrategien til å bli «mobil først», og «mobil best», og det forutsatte at vi bygde opp våre mobile apper på nytt. De var ikke spesielt gode for tre år siden, sier Everson.

- Vi måtte bygge softwaren fra bunnen av og vi måtte bygge opp mobilsalgbusinessen.

Everson forteller at Facebook i dag har 2,5 millioner annonsører. Det er ikke en skrivefeil. 2,5 millioner annonsører. Så har da også selskapet 1,55 milliarder brukere.

Skeptikere mener at dette betyr at Facebook har lite rom å vokse i. Carolyn Everson er uenig. Facebook tester ut potensielle inntektsmodeller for Messenger, og Facebook jobber også med å få en større andel av verdens befolkning på internett.

- Det er høyt prioritert hos oss. I dag er bare 40 prosent av verdens befolkning tilkoblet internett. Så selv om vi er stolte over at vi har en milliard bruker hver dag, er det fortsatt mer enn fire milliarder som ikke har tilgang til internett, sier Everson.

Les hele intervjuet her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere