NA24.no

INSTAGRAMs toppsjef Kevin Systrom kan glede seg over en enorm vekst i annonsesalget.
INSTAGRAMs toppsjef Kevin Systrom kan glede seg over en enorm vekst i annonsesalget. Foto: Josh Edelson (Afp / NTB scanpix)

Dette er blitt en gullgruve for Facebook

Sist oppdatert:
Økt med 11.000 prosent!

Instagram ble kjøpt opp av Facebook for om lag én milliard dollar i april 2012. Nå begynner investeringen å gi avkastning, skal vi tro Business Insider.

Under en bransjekonferanse denne uka fortalte lederen for reklamebyrået MEC Global at kundenes pengeforbruk på Instagram har eksplodert mellom tredje og fjerde kvartal.

- Vi snakker om en vekst på rundt 11.000 prosent, sier Noah Mallin, som leder MEC Globals avdeling for sosiale medier.

Den enkle grunnen til veksten er at Instagram 30. september åpnet sin API (application programming interface), slik at annonsekundene kunne begynne å kjøpe reklameplasser selv.

Tidligere var annonser på Instagram mer komplisert, da man måtte kontakte selskapets egne selgere direkte. Dette førte til at annonsering på Instagram var forbeholdt de alle største selskapene, med de største budsjettene.

Mallin forteller at deres kunder bruker rundt to prosent på Instagram sammenlignet med de beløpene de bruker på Facebook. Ifølge Mallin blir disse to prosentene ikke tatt fra Facebook, men heller lagt til.

- Vi ser ingen kannibalisering, mener Mallin.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere