NA24.no

Fire av ti bomkroner fordufter

Sist oppdatert:
Skyhøye driftskostnader hos flere bompengeselskap.

Til tross for gjentatt kritikk fra myndighetene, er det fortsatt skyhøye kostnader hos en rekke bomselskaper, skriver Aftenposten.

Ved Folgefonntunnelen og riksvei 9 i Setesdalen går nær halvparten av beløpet som betales av bilistene til å dekke driften, framfor å nedbetale bompengegjeld. De samlede driftskostnadene til bomselskapene utgjorde i alt rundt 920 millioner. Dette tilsvarer 12 prosent av inntektene.

Høye lederlønninger, kostnadskrevende låneopptak og bruk av penger i strid med bompengeavtalen, er blant kritikkverdige forhold som kommer fram i en gjennomgang av regnskapene for 2006.

Statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet mener kostnader på mer enn 40 prosent er et signal om at ikke alle veiprosjekter egner seg for bompengefinansiering.

- Lavtrafikkerte veistrekninger er selvsagt like viktig, men de bør kanskje i større grad finansieres over statsbudsjettet, sier han til avisen.

Seniorrådgiver i Vegdirektoratet, Robert Fjelltun Bøe, sier ny teknologi, samt at flere bilister velger autopassbrikke, kan bidra til å reduseres kostnadene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere