RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Et økende antall forbrukere klager på inkassokrav for nettpornokjøp
Et økende antall forbrukere klager på inkassokrav for nettpornokjøp (Mediehuset Nettavisen)

Flere klager på porno

Et økende antall forbrukere klager på inkassokrav for nettpornokjøp. Den største økningen i henvendelser til Forbrukerrådet gjelder likevel sparetjenester.

Fjorårets statistikk fra Forbrukerrådet viser 1.424 henvendelser om finansielle tjenester, en økning på hele 67 prosent. Forbrukerrådet tror den oppsiktsvekkende økningen skyldes utfallet av Røeggen-saken i fjor, der småsparer Ivar Petter Røeggen vant mot DNB i Høyesterett. Banken måtte erstatte tapet hans etter å ha gitt for dårlig informasjon om spareproduktet de solgte, og Røeggen var ikke den eneste:

– Vi får mange henvendelser fra folk som lurer på om de har vært utsatt for det samme. Bankene solgte lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Forbrukerne tapte milliarder på det de trodde var sparing, men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, i Forbrukerrådet.

DNB la seg for øvrig flat etter dommen og satte av 450 millioner kroner til å dekke andre småspareres tap. Dermed ble det mange som kontaktet Forbrukerrådet.

Porno-inkasso

En annen post med sterk økning i fjor var inkasso. Forbrukerrådet fikk inn 690 henvendelser, en økning på 20 prosent.

– Mange av disse er fra fortvilte forbrukere som har fått inkassovarsel for kjøp av porno på nett, sier Flønes.

Ifølge Flønes sier forbrukerne at de aldri har kjøpt noe porno fra de aktuelle nettselskapene, som ofte holder til i eksotiske strøk og får norske inkassobyråer til å kreve inn penger for seg.

Å motta inkassovarsel for nettporno kan oppleves pinlig, så pinlig at Forbrukerrådet tror mange ender betaler regningen bare for å ha saken ute av verden, selv om de ikke har kjøpt nettpornoen.

– I en del tilfeller har forbrukere under 18 år fått tilsendt slike inkassovarsler. Umyndige kan imidlertid ikke betale etterskuddsvis, og avtalen er derfor ugyldig, påpeker Flønes.

Flest klager på bil

Totalt fikk Forbrukerrådet over 100.000 og registrerte rundt 96.000 henvendelser i 2013. Hver niende henvendelse gjaldt bilhandel, etterfulgt av gjengangere som husleie, salg av brukt bolig og håndverkertjenester.

Også mobiltelefoner, klær, sko, møbler, hvitevarer og byggemateriell er gjengangere på klagelista. Samlekategoriene «diverse om tjenester» og «diverse om varer» havner også høyt opp.

Ifølge Flønes er det bilhandel mellom privatpersoner som er bakgrunn for flest henvendelser. Over 11 prosent av henvendelsene gjaldt bilhandel generelt, som også var mest påklagd de tre foregående årene.

Geografisk er det telemarkingene som oftest søker råd eller klager, med 18 henvendelser per 1.000 innbyggere. Det er dobbelt så mange som innbyggerne i Nord-Trøndelag står for, der det er registrert 9 henvendelser per 1.000 innbyggere i fjor.

På kommunenivå er det kun én kommune i Norge som ikke har levert inn klage i 2013, og det er Utsira i Rogaland, Norges minste kommune. I motsatt ende av lista ligger Skien i Telemark med 26 henvendelser per 1.000 innbyggere, tett fulgt av Hasvik i Finnmark med 24. (©NTB)

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere