NA24.no

Flust av ledige seter i SAS

Flyselskapet rammet av svakere etterpørsel og tøffere konkurranse.

Flyselskapet SAS merker den dystre situasjonen i luftfarten.

NA24 - din næringslivsavis

I oktober ble SAS-konsernets trafikk redusert med 8,8 prosent og antall passasjerer som fløy med selskapet var 3,2 millioner, en nedgang på 11,5 prosent.

Lavere etterspørsel
Kabinfaktoren falt med 3,7 prosent til 69 prosent.

- Markedet karakteriseres nå av lavere etterspørsel som følge av svakere makroøkonomisk utvikling i Skandinavia og Europa. Utfordringene i kredittmarkedet vil mest sannsynlig medføre i en enda tøffere makroøkonomisk utvikling.

I september var yielden, eller avkastningen i SAS forbedret med 6,9 prosent, mens den i oktober også ventes å være positiv.

- Trafiktallene for oktober viser at våre tiltak begynner å gi en effekt fremfor alt på yielden. Samtidig var vår punktlighet den beste siden august 2004. Vi forventer at kommende tilpasninger i kapasiteten kommer til å forbedre balansen mellom tilbud og etterspørsel, sier konsernsjef Mats Jansson i SAS.

Labert for SAS Norge
For SAS Norge var det imidelrtid en enda dystrere utvikling. Selskapet transporterte 891.300 passasjerer på sitt ordinære rutenett i oktober, en nedgang på 4,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer ble trafikken redusert på 4,3 prosent, mens den tilbudte kapasiteten økte med 8,7 prosent.

Den gjennomsnittlige kabinfaktoren for måneden var på 61,6 prosent, som var hele 8,3 prosentpoeng lavere enn året før.

På det norske rutenettet ble antall passasjerer redusert med 11,2 prosent til 623.500. I betalte passasjerkilometer (RPK) var nedgangen på 14,6 prosent. Kapasiteten (ASK) ble redusert med 4,7 prosent, og kabinfaktoren sank med 6,9 prosentpoeng til 59,2 prosent.

- Det er for mye kapasitet i markedet
- Trafikktallene for oktober gjenspeiler en svakere etterspørsel og økt konkurranse, sier administrerende direktør Ola Strand i en kommentar.

– Nedgangen på norsk innenriks er en konsekvens av at vi nedla trafikken på Bardufoss etter at vi mistet en kontrakt med Forsvaret, samt at det er kommet inn en ny aktør på Kristiansand og Ålesund. Det er også for mye kapasitet i markedet, og SAS Norge planlegger derfor å ta fem fly ut av produksjon i månedene fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere