RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Flyanalytiker: - Kjos er minst fem år foran konkurrentene

Sist oppdatert:
- Det gjør også Norwegian mer attraktiv som oppkjøpsobjekt.

Flyselskapet Norwegians varsler torsdag en ny bestilling av Dreamliner-fly som vil mangedoble dagens langdistanseflåte.

Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene.

Fra analytikerhold får Kjos tommelen opp.

- Norwegian har truffet planken på langdistanse. De er minst fem år foran konkurrentene og det er også en kommersiell suksess. Det er der de store flyselskapene i dag tjener penger, men ingen andre lavprisaktører er i det markedet, sier Fondsfinans-analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul til Nettavisen Stocklink.

Fordelen av å være først fremhever også DNB Markets-analytiker Eivind Veddeng.

- Bestillingen av nye fly er veldig positivt. Langdistanse er et av de områdene i selskapet som har hatt størst forbedring. Vårt syn er at Norwegian har en kjempefordel på langdistanse, siden de er først og har lavest kostnader i forhold til konkurrentene.

Stappfulle fly
Etter en trøblete oppstart, viser Norwegians tall at selskapet har fått sving på satsingen.

I september var langdistanseflygningene nærmest stappfulle med en fyllingsgrad på 96 prosent. Gjennomsnittet i løpet av de to årene med langdistanse er på over 90 prosent.

- Lastefaktoren på langdistanse har vært over 95 prosent de siste månedene. Det er ekstremt høyt. Her er det åpenbart potensial for å sette inn mer kapasitet, mener Gjul.

- Oppkjøpsobjekt
Han sier Norwegian har en posisjon på langdistanse i dag som ingen kan ta igjen på 5 års sikt.

- Det gjør også selskapet mer attraktivt som oppkjøpsobjekt. For eksempel skulle nok Ryanair gjerne hatt langdistanse og eksponering i Norden.

Det er også ute at Norwegian vokser. I tredje kvartal var innenlandske inntekter uendret, mens internasjonale økte med 18 prosent. I kvartalet kan flyselskapet vise til en vekst på 15 prosent i antall passasjerer på langdistanse.

- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Skuffer i tredje kvartal
Tross kraftig resultatbedring i tredje kvartal når ikke Norwegian opp til markedets forventninger.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 1,1 milliard kroner, opp fra 505 millioner kroner i samme kvartal i 2014. Ifølge estimater fra SME Direkt var det ventet et enda høyere resultat på 1,27 milliarder kroner.

På børsen straffes dermed flyaksjen, som stuper over åtte prosent.

- Billettinntektene som er størsteparten av topplinjen er kjent, slik at typisk det man ser på i topplinjen i et kvartal er ancillary revenue (tilleggsinntekter). De har vokst betydelig per passasjer de siste kvartalene, men veksttakten var noe lavere i tredje kvartal. Det gjør at topplinjen, etter vårt syn, er noe skuffende. I tillegg var enhetskostnaden en del høyere enn konsensus hadde sett for seg. Driftsresultatet ble dermed lavere enn forventet, og dette tror vi kan forklare noe av den negative kursreaksjonen i dag, sier DNB Markets-analytikeren, som legger til:

- Men selskapet guider for en enhets-kostnad for 2016 som er på linje med konsensus. 2015 blir noe skuffende hvis man sammenligner med dagens konsensus, mens 2016-estimatene bør ikke reduseres så mye.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere