NA24.no

Air France-KLM bekrefter at nordnorske destinasjoner er interessante for selskapet. De flyr i dag 31 ganger fra norske flyplasser, men vurderer å utvide tilbudet.
Air France-KLM bekrefter at nordnorske destinasjoner er interessante for selskapet. De flyr i dag 31 ganger fra norske flyplasser, men vurderer å utvide tilbudet. Foto: Kyrre Lien (NTB scanpix)

Flygigant vil ha flere direkteruter til Norge

Sist oppdatert:
Flyselskapet Air France-KLM er ikke fremmed for å etablere flere ruter til Norge. Og de søker mot nord.

(Nord24:) - Nordnorske destinasjoner er definitivt interessante for oss. Vi ser nøye på om det vil være lønnsomt å etablere ruter dit, sier sjefen for Air France-KLM i Norge, Daniel Eggenberger til Nordlys.

31 avganger

Selskapet har de siste årene ekspandert voldsomt i Norge og flyr nå 31 ganger hver dag fra sju norske flyplasser til knutepunktene Amsterdam og Paris.

Derfra er 230 andre reisemål over hele verden lett tilgjengelige.

Nordmenn er storforbrukere av flyreiser, og ligger helt i toppen i Europa.

Suksess

Air France-KLM har ruter både til Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Sandefjord - og i fjor vår kom Ålesund med.

Sistnevnte ble øyeblikkelig en suksess, og selskapet måtte sette inn større fly i vinter, fra Fokker 70 til 100-seters Embraer 190, selskapets nyeste flytype.

Derfor er det en viss forventning i Nord-Norge, kanskje særlig byene Tromsø og Bodø, om det skal bli mulig å fly direkte til Amsterdam eller Paris med det fransk/nederlandske selskapet.

Forventninger i nord

Daniel Eggenberger ønsker foreløpig ikke å ta munnen for full, og nøyer seg med å karakterisere markedet i nord som meget interessant.

- Etter vår store satsing i Sør-Norge de siste årene, konsentrerer vi oss i øyeblikket om å sikre lønnsomhet og godt belegg på disse rutene. Men vi følger nøye med på utviklingen forskjellige steder i Norge, og ser på om det kan være lønnsomt å etablere enda flere ruter, sier Eggenberger.

- Hvilken destinasjon i Nord-Norge vil være mest interessant for dere?

- Det er vanskelig å si. Det bør være grunnlag for to flyginger om dagen, hvilket vil si at vi må fylle 280 seter. Her må vi se nøye på infrastrukturen i området og antall innbyggere. Videre hvor stor del av passasjergrunnlaget som vil være forretningsreisende eller fritidsreisende, sier Eggenberger.

Sommerruter

Han har størst tro på sommerruter, ettersom sommersesongen normalt sett trekker flest turister.

Norge er blitt en av Air France-KLMs viktigste europeiske markeder, og selskapet er en betydelig konkurrent til både SAS og Norwegian.

Les flere saker hos Nord24

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere