NA24.no

Flykrisen sprer seg til Norden

Sist oppdatert:
Flyselskaper må legge ned. Nå har de trøbbel også her.

Høye drivstoffpriser og økt konkurranse har ført til at flere billigflyselskaper har måttet legge ned. NA24 har tidligere skrevet om at de amerikanske flyselskapene Aloha, ATA og Skybus Airlines gikk til konkursretten i forrige uke. Det samme gjorde Hongkong-baserte Oasis Hong Kong Airlines.

NA24 - din næringslivsavis

Også flyselskapene i Norden merker presset.

Sterling klar for fusjon
Det danskbaserte flyselskapet Sterling er stor på billigreiser i Norge. Selskapet hadde tidligere finans- og shippingmannen Fred. Olsen inne på eiersiden, men han solgte dette videre til islandske eiere. Sterling-ledelsen tror nå på en allianse med et annet flyselskap for å overleve den skjerpede konkurransen i flyindustrien.

- Jeg synes ikke det er noen stor krise i luftfarten nå. Det er klart at drivstoffprisene har økt og konjunkturene svinger, men vi snakker om en bransje med notorisk dårlig lønnsomhet over lengre tid. Her er det noen som gjør det bra og noen som gjør det dårlig, sier First-analytiker Hans Erik Jacobsen til NA24.

Ifølge danske børsen tror imidlertid Sterling-ledelsen at 2008 blir en stor utfordring. Dermed kan en fusjon i slutten av året bli selskapets redningsplanke. Også i 2007 leverer Sterling underskudd.

- Vi er gearet for det, vier åpne fordet, men vi er ikke like ved å gjøre det. Jeg blir imidlertid overrasket hvis det ikke kommer noen på banen i løpet av de neste tolv månedne, sier Sterlings styreformann Thorsteinn Örn Gudmundsson til Børsen.

Oljeprisen i været
Totalt sett står bensin for mellom 30 og 35 prosent av flyselskapenes kostnader. Drivstoffprisen er nå den viktigste kostnadsgruppen til flyselskapene, og er høyere enn kostnader til ansatte.

Også SAS merker konsekvensene av drivstoffprisene.

- Veksten i drivstoffprisene og yield-fallet i første kvartal indikerer allerede nå en meget svak førstekvartalsrapport, hvor inntjeningen kommer under press. Det er helt avgjørende for SAS at selskapet snur yield-utviklingen og dermed får sendt drivstoffregningen videre til kundene, skrev danske Sydbank i en kommentar til trafikktallene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere