NA24.no

Foto: Berg-Rusten, Ole (SCANPIX)

Flyr SAS i medvind?

Det kan se ut som om vinden har snudd for SAS.

Gjennom flere runder med nedskjæringer og innstramninger har SAS måttet kvitte seg med mange ansatte. I tillegg har SAS hatt store problemer med å møte markedets forventninger og det har nylig blitt idømt en bot på 570 millioner kroner.

Les mer her: SAS dundrer i bakken

Men nå kan det se ut som om noen av de skal tilbake på jobb. Ifølge takeoff.dk skal et SAS i medvind gjenansette 63 piloter.

Ekspanderer
Gjenansettelsene skjer i forbindelse med at SAS har forlenget en kontrakt med Cimber til april 2012 og den kommende ekspansjonen første halvår i 2011.

I tillegg til pilotene, skal det hentes inn 40 vikarer til kabinpersonalet. Interessen for disse stillingen har vært overveldende. 1187 søknader har SAS mottatt, ifølge takeoff.dk.

- At vi nå står i en posisjon hvor vi ansetter personal er et synlig bevis på den enorme innsatsen som er lagt ned og som nå begynner å gi resultater. Det sterke fokuset på kostnadssiden kan nå sakte skiftes over på utvikling, sier Flemming Jensen, chef of operations, til takeoff.dk.

Tatt ut for mange timer
Tidligere har NA24 skrevet om hvordan SAS ville komme til å mangle piloter ved årets grunnet et fleksibelt system for bruk av arbeidstimer.

SAS opererer på et fleksibelt system der selskapet kan bruke arbeidstimer når det er mest bruk for det. Og selskapet har tatt litt for mange timer i de første tre kvartalene slik at det er mangel på pilottimer i siste kvartal. Mogens Holgaard i den danske pilotforeningen hevder situasjonen er den samme for SAS på Arlanda og Kastrup, som den er på Gardermoen.

Les også: Bjørn Kjos får dårligere betalt

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere