NA24.no

(Airbus)

For stor for Norge

Sist oppdatert:
Verdens største passasjerfly vil ta av fra Norge. Men ingen har plass.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Se video av modellsertifiseringen av Airbus A380 her .

Etter seks år med utvikling, forsinkelser, store produksjonsproblemer og enorme utgifter har nå verdens største passasjerfly fått papirene som gir det lov til å settes inn i kommersiell drift også i Norge. Men Norges største flyplass, Gardermoen, har verken kapasitet eller vilje til å søke om å få det med det første.

NA24 - din næringslivsavis

Det 555-seters store Airbus A380 har fått sin offisielle godkjennelse gjennom en kombinert europeisk/amerikansk modellsertifisering fra European Aviation Safety Agency (EASA) og Federal Aviation Administration (FAA). Bruken av norske flyplasser vil bli et anliggende mellom de flyselskaper som anskaffer A380 og de respektive flyplassene, ifølge en pressemelding.

- Merkelig melding
- Dette er en litt underlig melding. En ting er at de har blitt sertifisert, men vi har ikke kapasitet til å ta i mot dette flyet med tanke på rullebanenes størrelse, antallet passasjerer og all bagasjen som kommer med det, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) til NA24.

Gardermoen som er den største og eneste tenkbare flyplassen for kommersiell drift av dette flyet i Norge kunne imidlertid søkt om dispensasjon i engangstilfeller, men at flyet skal benyttes til kommersiell bruk til og fra Norge har han liten tro på.

- Da må vi i så fall til med store ombygginger, sier Kobro.

Problemforfulgt farkost
Flykolossen har setene fordelt på to etasjer og flere av verdens største flyselskap har lenge ønsket å få det i stallen sin. Men flyets bakgrunn er alt annet enn problemfri.

For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) med kvartalsunderskudd. EADS er Airbus største eier og nedturen skyldtes i hovedsak gigaflyet. Det enorme konsernet har fått rundt 25 prosent av aksjekursen sin spist opp det siste året, og mesteparten av nedturen skyldes det flygende monsteret.

Politisk sammensurium
De dårlige nyhetene har også stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet tapte uventet mye penger siste kvartal og mister kunder på det kriserammede jumboflyet. Det er varslet oppsigelser. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.

Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens bakdelen ble bygd i Tyskland.

Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.

Må selge mange fly
EADS har sagt at det må bli solgt minst 420 fly av A380 for at prosjektet i det hele tatt skal gå i null. Tidligere har dette tallet vært på 270 fly. Så langt har Airbus fått inn ordre om levering av 166 fly.

Flyene koster over én milliard kroner stykket og Singapore Airlines skulle bli det første flyselskapet som mottok A380-modellen, men utsettelsene gjør at selskapet tidligst får ett fly neste år.

Tross alle problemene sier toppsjefen i EADS, Andreas Spearl, at det vil bli solgt 750 slike fly i modellens levetid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere