NA24.no

Forbrukerrådet er skeptisk

Sist oppdatert:
Forbrukerrådet har blandede følelser rundt at Steve Jobs plutselig fremstiller Apple som den lille manns forsvarer i kampen mot kopisperrer.

I går kveld gikk Apple-sjef Steve Jobs ut i et åpent brev mot musikkindustrien der han kraftig gikk til angrep på industriens krav om kopisperrer.

Vil selge musikk uten sperrer
Han påpekte blant annet at den beste løsningen var å selge musikk uten kopisperrer, fordi disse sperrene uansett aldri har fungert – og hvis man først vil piratkopiere, kan man ta utgangspunkt i en CD.

I brevet påpeker likevel Jobs gang på gang at brukere av iTunes ikke er låst til iPod, og at man som iPod-bruker fint kan spille av andre åpne formater.

Flere eksperter har allerede gått ut og kalt dette et PR-stunt for å fremstille Apple som noe annet enn et grisk selskap som forsøker å låse kunder av iTunes til iPod.

Forbrukerrådet skeptisk
Overfor MacNN sier Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet at de har blandede følelser overfor utsagnet. Forbrukerrådet har nå fått med seg en rekke land i kampen mot iTunes brukervilkår, og mange anser utsagnet som et direkte resultat av at blant annet Frankrike har stilt seg bak det norske initiativet.

- Vi har sagt tidligere at det er iTunes Music Store som tilbyr en tjeneste til kundene, og at de derfor har plikt til å tilby et forbrukervennlig produkt, sier Waterhouse.

- Snur poenget på hodet
Han er særlig skeptisk til at Jobs påstår at kunder ikke låses til å bruke Apple-produkter når de kjøper musikk fra iTunes, når faktum er at hele poenget med DRM-funksjonaliteten i musikken er å hindre den å bli spilt på andre enheter.

- Steve Jobs snur hele poenget på hodet ved å påstå at iPod-brukere ikke låses til iTunes. Problemet vi angriper er selvsagt det motsatte, iTunes-kunder låses til iPod, sier Waterhouse.

Gir plateselskapene litt skyld
Waterhouse er likevel enig med Jobs i at plateselskapene har en stor del av skylden for situasjonen vi er havnet i.

- Det er helt klart at plateselskapene bærer en del av ansvaret for situasjonen kundene er satt fast i, men uansett hva slags avtale iTunes har gått med på, er de fortsatt selskapet som selger musikk til kundene, og er ansvarlige for å tilby kundene en god avtale i henhold til norsk lov.

Angående Jobs vilje til å umiddelbart gå over til DRM-fri musikk er Waterhouse svært positiv.

- Dette er virkelig gode nyheter – tanke som burde settes ut i livet så snart som mulig for å bringe oss et steg nærmere et velfungerende digitalt samfunn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere