RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Per Ervland (NA24)

Fra dekk til party-cruise

Sist oppdatert:
Dekk-kongen Tommy Sharif vil kjøpe seg inn i verdens største party-yacht. Men blir det for dyrt?

Dekk-kjendisen Tommy Sharif tar nok en gang frem lommeboken og vifter med tusenlappene. Nå vil han spytte inn penger i et luksusyacht-prosjekt.

NA24 - din næringslivsavis

Rederarvingen Per Kloster er en av initiativtakerne bak yacht-prosjektet «Nikki Beach at Sea». Sammen med meglerhuset Pareto Securities jobber han nå med å reise 180 millioner dollar, eller drøyt 1,1 milliarder kroner til det som blir verdens største super-yacht.

I går holdt Pareto et møte for potensielle investorer, og i salen satt Tommy Sharif. Han likte det han hørte - og har brukt det siste døgnet til å vurdere om han skal investere eller ei.

Har tro på prosjektet
- «Nikki Beach at Sea» er et veldig spennende prosjekt. På mange måter er dette en timeshare partybåt for rikinger, hvor du kjøper deg inn for en viss periode av året. Jeg tror dette kan bli veldig bra, sier en optimistisk Sharif til NA24.

Han forklarer at han imidlertid ikke har noen planer om å bli en av dem som skal bo på båten, han skal bare være med på å spytte inn penger til selve byggingen.

- Jeg har verken tid eller penger til å reise på cruise hele tiden, jeg skal kun være med på å finansiere selve byggingen, sier han.

Håpet er å tjene gode penger på festløver med bugnende lommebøker.

Vil se på risikoen
Men før han åpner lommeboken på vidt gap skal han først analysere risikoen i prosjektet.

- Jeg skal i møte med Pareto litt senere, da får jeg vite litt mer om selve finansieringen, sier Sharif.

Ifølge Finansavisen skal investorene kjøpe 18 millioner aksjer til 10 dollar stykk for å få bygd båten. Når båten først er bygd, forventes det at hver enkelt passasjer skal bruke rundt 476 dollar per dag. Dette skal gi selskapet et driftsresultat på 85 millioner dollar i 2010 og et nettooverskudd på 42 millioner slik at aksjonærer som Sharif er sikret 16 prosent avkastning på kapitalen.

Skipet skal ifølge planene blir 219 meter langt, og det vil få 11 dekk, 392 suiter, 832 senger og et mannskap på 490.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere