NA24.no

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Fredriksens tankgigant i krise

Sist oppdatert:
Norges rikeste mann leverer milliardtap og slaktes på børsen.

John Fredriksens hovedinvestering, Frontline, sliter tungt. Rederiet er årsaken til at Freriksen har blitt en av verdens rikeste menn. Nå sliter tankrederiet som frakter olje, meget tungt på grunn av lave priser på fraktoppdragene.

Så ille har det blitt at selskapet må gå til aksjonærene for å be om penger for å holde det gående. I meldingen for tredje kvartal skriver Frontline at det går i mot finansielle problemer for tankindustrien hvis ikke markedsforholdene bedrer seg. Selskapet mener det derfor er sannsynlig at man må gå ut å be om penger allerede i første del av 2012.

- Hvis det svake markedet fortsetter og ingen løsning kan bli funnet er det stor usikkerhet linket til Frontlines bærekraft i den nåværende formen», skriver selskapet i rapporten. Det heter videre at John Fredriksens Hemen Holding er positiv til å bidra med penger.

Store nedskrivninger
I kvartalsrapporten har Frontline skrevet ned store verdier på skipene sine. Totalt tar Fredriksen en nedjustering av skipsverdiene på hele 700 millioner kroner. Dette gir et resultat på helelendige 962 millioner kroner. Fratrukket nedskrivningen ble tapet i kvartalet på svake 260 millioner kroner.

Omsetningen i kvartalet falt til 591 milllioner kroner, ned fra litt over millliarden i fjor.

Får juling på Børsen
Investorene likte ikke meldingen fra Frontline.

Etter 20 minutters handel på Oslo Børs var Frontline-aksjen ned hele 17,7 prosent til 25,27 kroner.

Hele tankeventyret til John Fredriksen har det siste året falt med 85 prosent i verdi, og verdsettes til fattige 884 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere