NA24.no

Færre kjøper VG

Sist oppdatert:
Landets største avis taper opplag på hverdagene, men opplagsutviklingen er bedre enn tidligere.

VG-opplaget går nok en gang ned.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Dermed fortsetter trenden fra den siste tiden hvor løssalgsavisene har mistet deler av opplaget sitt hvert eneste kvartal.

Kuttene merkes
3400 aviser har forsvunnet fra VGs opplag på hverdagene så langt i år. Gleden er at det nye søndagsmagasinet i avisen 7 bidro til økt løssalgspris og dermed opprettholdes løssalgsinntektene i helgene.

- Det er jo resultat av noen forskjellige faktorer. Opplagsutviklingen har bedre enn forventet. Samtidig har vi en sterk annonsekonjunktur i tillegg til at kostnadsprogrammet vi satte i gang i fjor nå viser effekt, sier administrerende direktør i VG, Rolv Ryssdal, til NA24 Propaganda.

VG-konsernet økte driftsresultatet før nedskrivninger i tredje kvartal med 12 millioner kroner til 107 millioner. Størst vekst er det VG Nett som nesten doblet sitt resultat før nedskrivninger til 30 millioner kroner i tredje kvartal. VG Papiravisen gikk svakt frem med én million kroner til 78 millioner kroner.

- Hvor lang tid tror du det tar før nettet og papir har resultat som er like store.

- Jeg tror det kommer an på opplagsutviklingen og annonseutviklingen i avisen, så jeg tror det er en stund til, men i fremtiden at den fantastiske utviklingen på nett vil flate, sier Ryssdal.

Så langt i år har VG-konsernet et driftsresultat på 291 millioner kroner. Det er én million kroner mer enn hele fjoråret.

Størst på nett
I Aftenposten øker opplaget med 1200 eksemplarer så langt i år. Konsernet hadde et driftsresultat på 94 millioner kroner i tredje kvartal, en forbedring på 32 millioner kroner sammenlignet med i fjor

- Det er gledelig det, det er en kombinasjon av å ha konjunkturer med oss og så mener jeg det er et resultat at vi har jobbet bevisst i selskapet for å forbedre oss på alle ulike områder. Det viser seg at vi har fremgang over hele fjøla, sier administrerende direktør i Aftenposten, Kristin Skogen Lund, til NA24 Propaganda.

Konsernet trekkes opp av Finn.no som hadde inntektsvekst på 36 prosent. Aftenposten.no har resultatnedgang som følge av nysatsinger. Aftenposten på nett hadde et driftsresultat på 66 millioner kroner i tredje kvartal, til sammenligning hadde papirdelen et driftsresultat på 34 millioner kroner.

- Vi har jo evnet og i stede for å forsvare oss mot Internett så har vi grepet muligheten selv og konkurrert med oss selv. Det var kontroversielt den gangen vi gjorde det, men det har vist seg å være en vellykket satsing. Der må Finn-organisasjonen berømmes, de lener seg aldri tilbake, sier Skogen Lund.

Aftenposten-konsernet hadde per 30. september et driftsresultat på 392 millioner kroner. Per nyttår 2006 hadde Aftenposten-konsernet 298 millioner kroner.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere