NA24.no

Tankskip Front Stratus Frontline skip
Tankskip Front Stratus Frontline skip

Første bestilling av tankskip

Samsung-verftet har fått det som er den første ordren på store råoljetankskip på over ett år.

Kontraheringen av råoljetankskip i de to største segmentene, VLCC og suezmax har vært fullstendig dødt siden finanskrisen slo til i fjor høst. Nå tar imidlertid det greske rederiet Centrofin sats og har gått til kontrahering av tre suezmax-tankskip ved sørkoreanske Samsung.

Skipene er ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys bestilt med en prislapp på 62,5 millioner dollar per skip, litt over meglerhusets estimat for denne typen skip, som ligger på 60 millioner dollar. Prisene på nye tankskip har falt markert som følge av finanskrisen. Ved inngangen til året forlangte verftene 83 millioner dollar for å bygge et suezmax-skip.

Centrofin vil ta levering av de 157.000 dødvekttonn store råoljetankskipene i 2011.

Når det gjelder spotmarkedet for supertankerne, så har det en blandet utvikling den siste uken. Ifølge Fearnleys er det tegn til at spesielt suezmax-markedet har begynt å stangen noe som følge av oppbygging av ledig tonnasje i Atlanterhavet. Ratene for suezmax’er fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger for øyeblikket på worldscale 70, som er det drøyt poeng ned i forhold til for en uke siden.

I VLCC-markedet er ratene opp et par punkter på strekningen Midtøsten til Fjerne Østen, mens ratene har kommet ned i Atlanterhavet. Moderne VLCC’er sluttes på ws 59 fra Midtøsten til Japan, mens det i Atlanterhavet sluttes på ws 57,5, ned fra ws 65 for en uke siden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere