RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Vidar Ruud, ANB/Ida Pedersen

Gebyrsjokk for flere tusen kraftkunder

Sist oppdatert:
Reagerer på at de straffes med «miljøtiltak».

Fra 1. januar i år innførte både Troms Kraft og Ymber – kraftselskapet i Nord-Troms – gebyr for kunder som mottar papirfaktura i posten, skriver Nordlys.

Tidligere har det vært fritt valg om man vil ha regninga i posten, som e-post eller i nettbank. Men hos Ymber må man nå betale 35 kroner ekstra dersom man velger å få fakturaen fysisk tilsendt.

Selskapet sendte i desember ut følgende beskjed til abonnentene:

«Som et miljøtiltak vil Ymber fra 1.1.2014 innføre fakturagebyr for de som får papirfaktura. Velg eFaktura eller epostfaktura allerede i dag så slipper du fakturagebyr.»

Meldingen var signert «Miljøvennlig hilsen fra Ymber AS».

- Kan få hjelp
Mange av Ymbers kunder er eldre personer, som ikke nødvendigvis har datamaskin eller nettilgang.

Selskapet har 8600 kunder hvorav to av tre ennå mottar papirfaktura.

- Vi har fått noen tilbakemeldinger på dette, men ikke så mange. I dag foregår jo det meste av betalinger i nettbank. Vi har faktisk ventet i det lengste før vi innførte gebyr, sier markedssjef i Ymber, Jim Bratland.

Han mener det ikke trenger være noe problem for kunder å velge bort papirfakturaen selv om de ikke er vant til e-post eller har nettilgang.

- De fleste har jo noen de kan få hjelp av. Med avtalegiro vil også beløpet trekkes automatisk.

Bratland mener gebyret på 35 kroner heller ikke er blant de høyeste.

- Det er vel sånn midt på treet.

Mange krever gebyr
Ymber og Troms Kraft er ikke alene om å ta gebyr for papirfaktura. De fleste kraftselskaper, banker, forsikringsselskap, telefonselskap og andre faste leverandører har innført ekstrabetaling for papirregning.

Det skapte imidlertid proteststorm både fra eldre og synshemmede da Telenor innførte slikt gebyr i 2009. En klager fikk faktisk medhold i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon ettersom nemnda mente Telenor ikke kunne dokumentere at nettopp denne kunden hadde blitt varslet på forhånd om gebyret.

Elklagenemnda, som består av representanter både for energiselskaper og Forbrukerrådet, har imidlertid avvist flere klager på fakturagebyr.

Les flere saker fra Nordlys!

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere