RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gir blaffen i anmelderne

Anmeldere tror kanskje meningene deres teller. Da bør de tro om igjen.

Bare 27 prosent av publikum som bryr seg om medienes bilanmeldelser, mens det blant journalistene er hele 72 prosent som tror folk velger bil etter råd fra dem, skriver Nordiske Mediedager i en pressemelding.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Resultaten fremkommer i undersøkelsen Norsk Respons har gjort for Nordiske Mediedager, og professor Frank Aarebrot slutter seg 100 prosent til flertallet blant publikum - som ikke vil lytte til journalistenes forslag om valg av bil.

- Dette forteller oss med all tydelighet mye om norske journalisters overdrevne forestilling om egen påvirkningkraft. Dessuten forteller det en hel del om at norske journalister er nyttige idioter for åndssnobberiet. Hvem liker vel å bli fortalt gjennom mediene at de har sett en drittfilm når de storkoste seg med filmen selv om den fikk terningkast en. Det samme kan en si om samtlige av de kategoriene vi har spurt om her, sier Aarebrot.

Samtidig mener Aarebrot at det likevel er klart at anmelderiet markedsmessig viser seg å være interessant.

- At hver tredje nordmann er opptatt av vinomtale i avisene når de skal velge vin betyr soleklart at en god anmeldelse gir penger i kassen for selgerne. At det er hele 90 prosent blant journalistene som tror folk velger vin ut fra deres anbefalinger forteller alt om den overdrevne troen de har om egen påvirkningskraft, sier Aarebrot.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere