NA24.no

SMURNING: – Her er en liten duppeditt som sørger for at motoren får noen ekstra dråper olje, sier Espen Melvik.
SMURNING: – Her er en liten duppeditt som sørger for at motoren får noen ekstra dråper olje, sier Espen Melvik. Foto: Tore John Andreassen (AN)

Gir full gass - for halv pris

Sist oppdatert:
Når Espen Melvik fyller tanken, betaler han 7,80 kroner per liter. Bilen han kjører går på propangass.

Fauske: – Effekten i motoren er akkurat den samme som med bensin. Gevinsten er at jeg sparer tusenvis av kroner hvert år. I tillegg er det veldig miljøvennlig, sier Espen Melvik til Avisen Nordland. Som omflakkende musiker kjører han ca. 70.000 kilometer hvert år.

– På en tur til Oslo sparer jeg nesten 2.500 kroner – en vei – ved å bruke propangass i stedet for vanlig bensin på denne bilen, forteller Melvik.

Bilen han snakker om er en Chevrolet med åtte sylindere og et motorvolum på 5,3 liter. Motoren yter 330 hestekrefter både på gass og bensin.

Montere selv

Espen Melvik forstår ikke helt at ikke flere kjører på gass, selv om det koster noen kroner å tilpasse motoren til propangass.

– Det kostet om lag 40.000 kroner å tilpasse denne motoren, som altså har åtte sylindere. Det er langt rimeligere for en vanlig bil med fire sylindere.

Faktisk tror jeg at en nevekyndig person selv kan montere det utstyret som trengs.

Monteringsanvisningen er detaljert og god, sier Chevrolet-eieren.

130 LITER: Bak sjåførsetet er det montert en gasstank som tar 130 liter. – Helt ufarlig, sier Espen Melvik.

Han hadde lenge tenkt på en gassdrevet bil av hensyn til miljøet, men latt det bero fordi det ikke var noen gasspumpe i Fauske. Da det kom en LPG-stasjon (Liquefied petroleum gas) hos Meca/Autokon var det bare å kjøpe.

Gassens kjemiske sammensetning gjør den langt mer miljøvennlig enn oljeproduktene bensin, diesel og fyringsolje; ca. 20 prosent mindre CO2 slippes ut globalt, og lokal forurensning av svovel, CO, NOX og partikler er nær null.

Gass og bensin

Bilen til Espen Melvik har tre tanker; to gasstanker på til sammen 200 liter og en bensintank som tar 70 liter. Bilen startes alltid på bensin. Når temperaturen i motoren når 40–50 grader etter noen sekunder, kobler gassen seg automatisk inn.

De som tror at gass er farligere enn bensin, kan slappe av.

– Faktisk har propangass et høyere flammepunkt enn bensin, så gass er egentlig tryggere å kjøre med. Ettersom gass er et tørrere produkt enn bensin, trenger toppen bitte litt ekstra smurning. Det er en del av utstyret som må monteres om man vil kjøre på propangass, forteller Espen Melvik.

Som halvparten av popduoen «Robert og Espen» jobber han i store deler av Norge og Nord-Sverige. Stort sett bruker han bil for å komme seg rundt.

– Det er etter hvert blitt et bra nett av gasspumper rundt om i Nord-Norge. De aller fleste byene har dette tilbudet, så det er ingen problemer for meg.

Det eneste aberet med gass jeg kan komme på i farten, er at ikke alle bilverksteder kan hjelpe deg om det skulle bli noe feil med gassanlegget, sier Espen Melvik.

Turister på gass

– Om sommeren tar antall gasskunder seg betydelig opp.

Det sier kundemottaker Arve Moen hos Meca/Autokon.

– Lokalt er det ikke mange biler som går på gass, foreløpig. Men om sommeren kommer det mange bilturister, spesielt tyskere og dansker, innom for å fylle gass. Og det later til at de aller fleste bensinbiler kan tilpasses gassdrift, sier Moen, som har sett alt fra gamle VW «bobler» til nyere biler tanke opp propangass utenfor Meca/Autokon.

Les flere saker hos AN.no

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere