NA24.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får orientering om hvor Follobanen vil starte av fungerende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får orientering om hvor Follobanen vil starte av fungerende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

Gir grønt lys for bruk av 26 milliarder

Sist oppdatert:
Reisetiden er nesten ikke til å tro.

OSLO S (Nettavisen): Samferdselsdepartementet inviterte torsdag til orientering om utbygging av det som på mange måter er første skrittet i InterCity-utbyggingen.

Strekningen mellom Oslo og Ski - den såkalte Follobanen - har i lengere tid vært under utredning, og har utviklet seg til å bli norgeshistoriens største samferdselsprosjekt.

- Det er et stort prosjekt, og det har blitt mye dyrere enn da man begynte planleggingen - vi snakker om 26 milliarder kroner, men det er blitt bedre og mer komplisert, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han gjorde det klart at regjeringen ga sin fulle støtte til prosjektet.

- Vi regner med full støtte for dette i Stortinget, og Jernbaneverekt får nå grønt lys til å inngå de kontraktene som er nødvendig, sa han.

Prosjektet er til dels svært komplisert. Selve linjen mellom Ski og Oslo S, som er på i overkant av to mil, vil i all hovedsak gå i tunnel, som blir Nordens lengste. I tillegg blir det første jernbanetunnel som vil gå i to løp.

På grunn av ekstremt kompliserte forhold rundt Oslo S og Ekebergåsen - som trolig er Norges største sveitserost av tunneler og haller -må en blant annet legge om en elv i nytt løp, og bedrive tunnelborring uten eksplosiver på enkelte steder.

Ekebergåsen er en stor sveitserost, og jernbanen som skal gå gjennom vil kollidere både med en elv, kloakk og lagre.

Slike ting koster penger, men når prosjektet står ferdig i 2021, vil det bli en reisetid mellom Ski og Oslo S på 11 minutter.

Fungernede jernbanedirektør Gunnar G. Løvås setter dette i perspektiv:

- Det vil ta kortere tid fra Ski til Oslo sentrum, enn det vil ta fra Røa til Oslo Sentrum.

Røa er for de uinnvidde en av stedene som inngår i begrepet «beste vestkant» i Oslo. I dag tar det ca 16 minutter med T-banen fra Røa til Oslo S/Jernbanetorget.

- En trenger ikke å bo i Oslo for å jobbe i Oslo sentrum. Dette reduserer også presset på veiene, påpekte Solvik-Olsen.

- Jeg prøvde også elsykkel her om dagen, og det var veldig gøy, selv om jeg savnet en MP3-spiller med V8-lyd. Men det åpner for at du også kan sykle til stasjonen, for en blir ikke svett av elsykkel. Og så har toget den fordelen at du kan sitte på iPaden. Dermed kan du starte arbeidsdagen på vei til jobb, eller sitte på sosiale medier. Det kan du ikke i bilen, påpekte han.

Follobanen vil bli bygget som et tillegg til dagens Østfoldbane mellom Oslo og ski.

- Disse to banene sammen vil skape kapasitet, påpekte jernbanedirektøren.




Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere