RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
MÅ PUNGE UT: Men først vil forsikringsselskapet klage på vedtaket. Dette bildet er fra børsnoteringen av selskapet.
MÅ PUNGE UT: Men først vil forsikringsselskapet klage på vedtaket. Dette bildet er fra børsnoteringen av selskapet. Foto: Morten Holm (NTB scanpix)

Gjensidige får gebyr på 600.000 kroner

Nå vil forsikringsselskapet klage på vedtaket.

Det var i juni 2013 at Datatilsynet mottok henvendelsen fra personen som reagerte sterkt på måten Gjensidige hadde gått fram for å finne informasjon om ham, også informasjon av sensitiv karakter, melder Datatilsynet.

Klageren reagerte på at Gjensidige hadde hentet inn og behandlet betydelige mengder personopplysninger fra ham selv, fra offentlige myndigheter og fra helsepersonell.

Gjensidige gjennomførte også en analyse av personens økonomi. Det er også dokumentert at selskapet har gjennomført omfattende skjult observasjon av kunden, blant annet skjulte videoopptak og bilder. I tillegg ble det gjort hjemmebesøk hos klageren og gjennomført en samtale med hans samboer, opplyser tilsynet.

– Grovt klanderverdig

Rønnevik mener selskapet ved sitt hjemmebesøk og omfattende skjult observasjon har opptrådt i strid med grunnleggende prinsipper om åpenhet og informasjon ved behandling av personopplysninger.

– At en ansatt i Gjensidige henvender seg til klagerens samboer og henter inn opplysninger om ham uten å si at hun representerer selskapet, og uten å si hvorfor hun egentlig er der, er etter vår mening særlig illojalt og grovt klanderverdig. Det er et uforholdsmessig inngrep i klagerens privatliv, sier fagdirektør i Datatilsynet, Cecilie Rønnevik i en pressemelding.

Klager på vedtaket

– Vi er helt uenig i vedtaket, og finner det svært urimelig. Vi kommer til å påklage det, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige til NTB.

Saken blir dermed sendt til Personvernnemnda.

Thoresen mener Gjensidige har holdt seg til gjeldende retningslinjer.

– Men vi er positive til å diskutere med myndighetene hvordan rammene skal legges. Personvernnemda skal avgjøre rammene for bruk av observasjon i fremtiden. Det gjelder en hel forsikringsbransje og øvrige virksomheter hvor man tidvis blir lurt, og alle disse organisasjonene avventer konklusjonen fra nemnda. Så driver tilsynet og deler ut bøter i mellomtiden, og det mener jeg er helt uhørt, sier Thoresen.

I fjor høst ble Gjensidige forsikring pålagt å betale et tilsvarende gebyr for samme lovovertredelse.

Motstridende versjoner

Thoresen sier utrederen fra Gjensidige ikke var klar over at det var klagerens samboer hun snakket med under hjemmebesøket.

– Klageren har forklart at vi gikk rett på en samboer, men vi har en annen versjon av saken, sier Thoresen. (©NTB)

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere