NA24.no

I følge Norsk Elbilforening var det i april i år 1.361 ladestasjoner i Norge, med nærmere 5.000 ladepunkt. Mer enn 4.000 av disse var offentlige. Foruten gratis lading for forbrukerne støtter det offentlige også etableringen av nye ladestasjoner.
I følge Norsk Elbilforening var det i april i år 1.361 ladestasjoner i Norge, med nærmere 5.000 ladepunkt. Mer enn 4.000 av disse var offentlige. Foruten gratis lading for forbrukerne støtter det offentlige også etableringen av nye ladestasjoner. Foto: Morten Holm (NTB Scanpix)

Gratis lading splitter kjønnene

Sist oppdatert:
Kvinner er i gjennomsnitt langt mer positiv til gratis elbil-lading enn menn, viser en fersk undersøkelse.

Det er strømleverandøren Fjordkraft som via Infact har spurt om det er riktig eller galt at elbiler kan fylle gratis strøm på offentlige ladestasjoner. Undersøkelsen viser at gratis lading er langt mer akseptert blant kvinner enn blant menn.

Hele 55 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer et kontant ja til at slik bruk av felleskapets ressurser er riktig, mens beskjedne 16 prosent svarer nei. Blant mennene er det 47 prosent som svarer ja, men her svarer samtidig hele 35 prosent bastant nei.

- Den store veksten av elbiler vil nok gjøre denne problemstillingen mer og mer aktuell, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland hos Fjordkraft til Nettavisen NA24.

- Det politikerne kaller et incentiv, vil andre lett kunne karakterisere som en særfordel. Og jo høyere elbilandelen blir, jo flere vil få ta del i denne fordelen, som dermed blir svært synlig for alle dem som ikke får ta del i den. Jeg tror nok temperaturen i denne debatten vil øke i takt med elbilveksten, sier Tjomsland.

I følge Norsk Elbilforening var det i april i år 1.361 ladestasjoner i Norge, med nærmere 5.000 ladepunkt. Mer enn 4.000 av disse var offentlige. Foruten gratis lading for forbrukerne støtter det offentlige også etableringen av nye ladestasjoner.

I elbil-fylket Hordaland yter fylkeskommunen inntil 25.000 kroner i støtte til så vel kommuner som borettslag og sameier som ønsker å etablere ladestasjoner, og de har satt av 1,5 millioner i år til formålet.

Oslo kommune har en lignende ordning. Der er støtten begrenset til 10.000 kroner per ladepunkt, mens det samtidig er åpnet opp for at også kommersielle aktører som parkeringsselskaper, kjøpesentre og lignende kan tilgodeses. Selv statlige byggeiere er Oslo kommune villig til å støtte, om de tilrettelegger for elbil- lading.

Fakta om undersøkelsen:
Spørsmål stilt: Er det riktig eller galt at elbiler kan fylle gratis strøm på de fleste offentlige ladestasjonene?

Populasjon: Norge, innbyggere +18 år

Antall intervjuer: 1.037

Feilmargin: Maksimalt +/- 2,9 %, gjelder totalutvalget

Metode: InFact automatiske telefonintervjuer

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere