NA24.no

Regjeringen sier ja til ny E18 i Bærum

Sist oppdatert:
Se hvordan nye E18 gjennom Bærum blir.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner områderegulering for ny E18 på strekningen Lysaker-Ramstadsletta i Bærum kommune, melder regjeringen på sin hjemmeside.

E18-strekningen ut av Oslo vestover, har vært gjenstand for svært mye debatt de siste årene.

– Dette vil gi bedre trafikkavvikling og mindre luftforurensning langs E18, sier statsråd Bent Høie som er settestatsråd for kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Se overflygning og video av hvordan busstrekningen langs nye E18 blir lenger ned i saken.

Ventet

Godkjenningen var ventet. Tidligere i år, ga Arbeiderpartiet sin støtte til forslaget som fører til en sammenhengende utbygging av E18.

Dette er i tråd med Statens vegvesens ønsker.

Les også: Statens vegvesen vil ha sammenhengende E18-utbygging

- Gledelig

FORNØYD: Eirik Lae Solberg ER Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, og leder Samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo.

- Det er svært gledelig at regjeringen på denne måten følger opp den brede enigheten på Stortinget om å bygge ut E18, sier Eirik Lae Solberg, som er Høyres gruppeleder i bystyret og leder Samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo.

- Det er også i tråd med forliket i Oslopakke 3. En ny E18 vest for Oslo er nødvendig for å sikre bedre fremkommelighet, særlig for de kollektivreisende i hovedstadsregionen. Den vil også legge til rette for at flere kan sykle trygt til jobb. Når to tredjedeler av strekning legges i tunnel eller under lokk legger det til rette for kollektivtransportbasert boligbygging tett på jernbanestasjonene i Bærum, samtidig som det åpnes for flere gode boligområder langs dagens støyende trasé, sier han.

Les: E18-motstanderne blir fullstendig overkjørt
Les også: Arbeiderpartiet overkjører Arbeiderpartiet i Oslo om nye E18



Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere