RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gro Røisland (45) fra Fevik satser stort på nettsalg av egendesignede dukker med sunne kroppsidealer - to år etter at hun ble arbeidsløs.
Gro Røisland (45) fra Fevik satser stort på nettsalg av egendesignede dukker med sunne kroppsidealer - to år etter at hun ble arbeidsløs. Foto: Jan Espen Thorvildsen

Gro (45) ble gründer etter å ha mistet jobben

Sist oppdatert:
- Jeg måtte tørke noen tårer, men bestemte meg for å skape min egen arbeidsplass.

Våren 2013 var en tung periode for Gro Røisland fra Fevik i Grimstad kommune. De siste tre og et halvt årene hadde hun vært godt etablert i en jobb hun trivdes i, men så kom beskjeden om at avdelingen hun jobbet på, skulle flyttes til Oslo.

- Det var helt uaktuelt for meg å flytte eller pendle, og beskjeden kom som en bombe. Jeg måtte tørke noen tårer, sier 45-åringen.

Les også: Betalingsvansker øker på Sørlandet

- Måtte skape min egen arbeidsplass
Det tok imidlertid ikke lang tid før Røisland sluttet å henge med hodet.

- Jeg bestemte meg for at dette ikke skulle gå for mye innpå meg. Jeg er positivt anlagt og tenkte at en ny dør hadde åpnet seg for meg.

Etter en resultatløs periode som jobbsøkende på Nav, begynte Røisland å pusle med ideer om å starte opp for seg selv.

- Det var ingen ledige stillinger som appellerte til meg, og jeg fant ut at jeg måtte skape min egen arbeidsplass. Jeg gikk inn i en boble og tenkte på alt fra apper til ting verden aldri hadde sett før.

Dukke-idé dukket opp
Om lag et halvt år etter at hun hadde sluttet i jobben, kom ideen som skulle starte Røislands gründereventyr.

- Plutselig en kveld sa jeg til mannen min: «Jeg skal starte med dukker!»

Bakgrunnen for ideen var at Røisland på en reise for en tid tilbake hadde lagt merke til et dukkekonsept i USA som interesserte henne. Hun sjekket alt hun kom over av informasjon om dukkemarkedet i Skandinavia og Europa og fant ut at det nesten bare finnes babydukker og såkalte «divadukker» med syltynne voksenkropper.

Isabell Bondevik (10), et av tidligere statsminister Kjell Magne Bondeviks barnebarn, har vært modell for denne dukken.

Røisland kontaktet NAV og fikk veiledning til hvordan hun kunne starte eget dukkeselskap i en ny nisje – dukker som gjenspeiler sunne kroppsidealer og som likner mer på vanlige barn. Røisland har også fått støtte fra Innovasjon Norge og fra Regionalt Næringsfond.

Bruker Facebook
Bare halvannen måned etter at dukke-ideen ble unnfanger, reiste Røisland til Kina for å besøke fabrikker som kunne produsere dukkene hennes.

I høst startet hun opp nettbutikken Missminime.no. Der selger hun 12 dukker med ulik hud hår og øyenfarge. Hun har selv stått for design av dukker og tilbehør som klær og sko.

- Jeg har brukt Facebook som markedsføringskanal, og der har responsen vært meget god. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg når julesalget starter, sier hun.

Dersom nettsalget av dukkene går så godt som hun håper, har Røisland planer om å starte opp konseptbutikker i de store byene.

Holdt  foredrag for første gang
Mandag denne uken var Røisland foredragsholder under «Gründeruka» i Agder. Der fortalte hun om veien fra arbeidsledig til gründer og hvilke råd hun har til andre i samme situasjon.

- Det var første gang jeg gjorde noe slikt. Men det er det det handler om hvis man skal lykkes som gründer – man må kaste seg ut i ting man ikke kan fra før. Tilbakemeldingene på foredraget var veldig gode, sier Røisland, som har følgende råd til andre gründere og folk som vurderer å starte eget firma:

-Du må være «all-in»: Ta en runde med deg selv og vurder om du virkelig vil satse på gründertilværelsen. Selv jobbet Røisland halvannet år med produktutvikling uten inntekt og annen jobb.

-Skaff deg rådgivere: Oppsøk støtteordninger hos Innovasjon Norge, NAV, Regionalt Næringsfond og andre aktører. Det er viktig ikke kun å fokusere på økonomiske støtteordninger, men også på rådgivningstjenester. Røisland hadde selv nytte av konsulentene til Innovasjon Norge.

Fakta: Har du en god gründerhistorie?

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Kjenner du noen som har startet opp en suksessbedrift på egenhånd?

Tips Nettavisen på e-post.

-Gjennomfør markedsundersøkelser: Spør dine fremtidige kunder om deres behov. Hva du tror de ønsker og hva de virkelig trenger samsvarer ikke alltid. Det er tidsbesparende å finne ut av dette før du utvikler produkter. Røisland gjennomførte egen undersøkelse med hjelp fra profesjonelle.

-Skaff gode leverandører: Ta deg tid til å utforme gode produkt- og ordrekrav. Dette er særlig viktig i utlandet. Røisland dro til Kina flere ganger for at hennes visjoner skulle bli overført til produksjonsfabrikken og for å kunne sikre at HMS-kravene var tilfredsstilt. Hun valgte ut materiale og utforming av dukkeproduktene: øyne, nese, munn, etc. Distribusjonsordninger kan også fort bli en utfordring for gründerbedrifter og utgjør ofte et konkurransefortrinn for etablerte selskaper.

-Kjenn produktet ditt: Røislands erfaring fra gullsmedleverandøren Panorama har vært svært viktig i opprettelsen av MissMiniMe. Dette kombinert med at hun selv var veldig glad i dukker som barn, gjør at hun forstår kundens behov.

-Finn din nisje: MissMiniMe oppstod fordi Gro Røisland oppdaget at det  er vanskelig å få tak i kvalitetsdukker som ligner på vanlige barn i Norge. For henne var det viktig at tilsvarende konsepter som American Girl og Maplelea har lykkes i USA og Canada.

- Sett av nok midler til markedsføring: Du kan ha verdens beste produkt, men hvis ingen kjenner til produktet hjelper det lite. Det er lett å glemme at man må sette av nok midler til markedsføring. Bruk midlene på utvalgte tiltak som treffer kundene.

- Bruk tilstrekkelig ressurser på nettbutikk: Husk at hovedformålet med nettbutikken er at kundene enkelt skal kunne kjøpe produktene. Innsatsen for å finne og betale for varene skal være så lav som mulig. Det er viktig å være synlig på søkemotorer som Google og Bing.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere